Twinkle | Digital Commerce

Bruna draait samenwerking DHL en Sandd terug

2017-05-28
183102
  • [nieuws]
  • 1:31

Bruna zet een streep door het aangekondigde 'Bruna Hub'-partnerschap met DHL en Sandd. De vervoerders krijgen geen afhaal- en verzendmogelijkheid in de Bruna-winkels, zoals eerder aangekondigd. Sandd eist een schadevergoeding van bijna 8 miljoen euro.

Bruna schrijft de afwijzing volgens De Financiële Telegraaf toe aan de huidige financiële problemen van het bedrijf; Bruna zou zich voor nu willen toeleggen op verbetering van zijn resultaten. Het verbreken van de samenwerking ligt echter in lijn met Bruna's beslissing topman Fred Zeegers te schorsen. De directe aanleiding daarvoor was zijn aankondiging DHL en Sandd in de winkels te verwelkomen.

Boze grootaandeelhouder
PostNL, voor 50 procent aandeelhouder van Bruna, verklaarde destijds dat Zeegers' plannen met DHL en Sandd 'het besluit tot schorsing versneld zou hebben'. De verhoudingen tussen de vervoerder en Bruna's directeur zouden al langer stroef zijn. De aankondiging dat concurrent DHL direct naast de afhaalpunten van PostNL in tweederde van Bruna's winkels zou komen, schoot de aandeelhouder in het verkeerde keelgat.

Schadeclaim
Sandd reageerde op de afwijzing met een claim van 7,8 miljoen euro. Ook vermoedt het bedrijf dat er sprake is van machtsmisbruik door PostNL: 'We hebben van Bruna begrepen dat grootaandeelhouder PostNL het verstrekken van een cashinjectie aan de winkelketen heeft gekoppeld aan het elimineren van deze overeenkomst. Als dat klopt, zou er sprake zijn van het misbruiken van aanmerkelijke marktmacht en is dat een zaak waar toezichthouder ACM zich dan maar over moet buigen', verklaart Sandd-topman Ronald van de Laar in DFT.

Zwaar weer
De financiële injectie waarnaar Sandd verwijst, ontving Bruna enkele weken geleden, toen bekend werd dat de keten in acute financiële nood verkeerde. Het FD meldde dat Bruna het hoofd, na jarenlange verliezen, steeds moeilijker boven water kan houden. PostNL en ING schoten te hulp.