Twinkle | Digital Commerce

Bol.com kijkt verscherpt naar verkopers nepartikelen

2017-05-28
42812408
  • [nieuws]
  • 1:06

Bol.com heeft extra onderzoek gedaan naar de verkoop van nepartikelen op het platform. Twintig van de zestienduizend zakelijke partners hebben een waarschuwing gekregen voor misleiding, drie partijen zijn geschorst.

De nepartikelen, niet te verwarren met legale namaakproducten, staan volgens het Algemeen Dagblad bijvoorbeeld met het logo van een merk als Apple en een ‘echtheidscertificaat’ op de website. Hier heeft bol.com korte metten mee gemaakt; drie partijen die hierin handelden zijn verwijderd van het platform.

Extra onderzoek
De aanvoerder van de Twinkle100 houdt het aanbod van zakelijke partners al dagelijks in de gaten, aldus een woordvoerster aan Twinkle. Maar besloot na eerdere berichtgeving van het AD extra onderzoek te doen naar tweehonderd partners.

Misleidende teksten
Twintig partijen moeten nu hun teksten aanpassen voor zij weer door mogen met verkopen op bol.com. ‘Verkopers mogen geen misleidende teksten hebben’, aldus directeur Daniel Ropers aan de krant. ‘Als er bijvoorbeeld staat originele accessoire voor de Apple iPhone, vinden wij dat misleidend als die niet echt van Apple is. Maar dan moet er staan “accessoire geschikt om een merktelefoon mee op te laden”.'

In Twinkle 4 (verschijnt op 18 april) lees je meer over hoe de branche omgaat met nep- en namaakartikelen. Hierin is ook bol.com aan het woord.