Twinkle | Digital Commerce

Belgische e-commerce herovert thuismarkt op buitenland

2017-05-28
180101
  • [nieuws]
  • 0:56

Het marktaandeel van Belgische webwinkels op eigen grondgebied groeit, blijkt uit onderzoek van The House of Marketing en SafeShops.be. Daarnaast winnen grote e-commerce spelers het ruimschoots van kleine ondernemers, zeggen de cijfers.

Waar de Belg in 2015 nog 49,9 procent van zijn uitgaven bij een Belgische webwinkel deed, groeide dat aandeel afgelopen jaar naar 55,5 procent. Daarmee leveren buitenlandse spelers hun gezamenlijke marktleiderschap op de Belgische markt in. Die transitie vindt plaats terwijl de Belgische e-commerce recordomzetten boekt.

Klein deel spelers genereert groot deel omzet
Niet alleen verschuift het zwaartepunt in de markt naar Belgische spelers, ook raken kleine webshops in de verdrukking. Bol.com en Zalando verpulveren kleine webshop, kopt De Tijd. Van de omzet die Belgische bedrijven genereren, is 86 procent afkomstig van de 472 grootste spelers. In totaal zijn er echter bijna 15.000 online handelaren in het land; het aantal grote spelers dat samen 86 procent van de totaalomzet genereert, representeert dus drie procent van het totaal aantal online verkopers.