Twinkle | Digital Commerce

Scoupy breidt uit naar kleding

2017-05-28
429241
  • [nieuws]
  • 1:16

Scoupy, groot in supermarktproducten, spreidt zijn vleugels uit. De Sanoma-dochter gaat ook kortingen faciliteren op aankopen in andere winkels, te beginnen met kleding.



Dat vertelde keynote speaker Valentijn Bras vanochtend op Data Driven Commerce in Utrecht.

Cashback en spaarprogramma's in fmcg
Scoupy ontwikkelde zich de laatste jaren tot een cashback-platform voor fast moving consumer goods (fmcg). Supermarktklanten krijgen binnen twee dagen geld terug als ze hun kassabon delen met Scoupy, dat onlangs merkspaarprogramma's naast cashback zette. Ook daarmee kunnen fabrikanten klanten bereiken buiten retailers om.

3,6 miljoen kassabonnen
In Scoupy's database staan inmiddels 26.000 stock keeping units (sku's) uit het supermarktkanaal. Het bedrijf detecteerde 33 miljoen verschillende productaankopen van 3,6 miljoen ingescande kassabonnen. Vorig jaar kregen geregistreerde gebruikers voor bijna 5 miljoen euro aan cashback uitgekeerd, vertelt oprichter Bras. 'Mensen willen best info delen, als je er netjes om vraagt. En ze er iets voor terug krijgen.'

Van online naar offline
Momenteel experimenteert Scoupy met fashion retailers als Shoeby om consumenten naar hun (eigen merk)winkels te leiden. '10 euro terug bij besteding vanaf 40 euro', dat werk. Bras: 'Zo sturen we onze user base naar de fysieke winkelkassa. Kortingkopers worden geïdentificeerd, niemand in de winkel hoeft erover geïnformeerd te worden.'

Piekverkopen genereren
De vervolgstap is dat Scoupy korting op kledingmerken faciliteert, onafhankelijk van ketens. Bras noemde Diesel als voorbeeld. 'Hun broeken liggen overal. Ze hebben nu niet of nauwelijks directe invloed op de verkopen. Via Scoupy kunnen ze straks binnen een dag een piek genereren, zónder overleg met resellers.'