Twinkle | Digital Commerce

‘Onze kettingzagen kunnen straks zelf bestellen’

2017-05-28
1406791
  • [nieuws]
  • 1:42

Internet of Things (IoT) brengt grote veranderingen met zich mee. Ook in b2b, of misschien wel juist daar. ‘Onze connected producten kunnen bijvoorbeeld bijhouden hoe lang ermee is gewerkt.’


‘Zoals dat bij printers al gebeurt, kunnen gebruikers een seintje krijgen na een aantal zaaguren. “Onderhoud nodig?” Dit kan de productiviteit verhogen en kosten verlagen.’

Aan het woord is Wilko Klaassen van de Zweedse Husqvarna Group, met merken als Husqvarna en Gardena ‘global leader in outdoor power products’. Over een maand is hij de afsluitende keynote speaker op de B2B Summit.

Digital commerce
Klaassen zette de afgelopen jaren grote stappen op het gebied van digital commerce bij Husqvarna, waartoe de organisatie een transformatie doormaakt. Vice President Global Online, staat er op zijn visitekaartje. De Nederlander werkte in Scandinavië eerder in hoge mondiale posities bij Lego en Electrolux. ‘Traditionele bedrijven digitaliseren en de omzet laten groeien met behulp van digitale oplossingen, dat is mijn achtergrond’, vat hij samen.

Win-win
Op de B2B Summit belicht Klaassen volgende maand verschillende aspecten van e-commerce op de zakelijke markt, al bijna twintig jaar zijn terrein. ‘Online verkoop en services kan ondernemingen vooruit helpen, mits er shared benefits zijn; ook aan de vraagkant moet sprake zijn van kostenbesparing, tijdbesparing of extra convenience, dat heb ik ondertussen wel geleerd. Alleen maar zeggen dat je zo’n mooi portal hebt gebouwd, en dat je klanten het voortaan zelf mogen doen, werkt niet.’

Sites, leads en brand building
Klaassen komt in Utrecht ook te spreken over de voorkant van b2b productsites, over de omgang met sales leads in zakelijke klantrelaties en over het delen van online content om samen aan brand building te doen. Tenslotte zal hij ingaan op de rol van IoT en de bijbehorende datastromen en relaties in b2b: ‘De techniek staat voor niets. Onze ‘connected’ producten kunnen informatie delen met de eigenaar of met andere devices. Machine to machine interacties scheppen ontzettend veel mogelijkheden.’

_____

B2B Summit
De B2B Summit vindt plaats op 9 maart in DeFabrique bij Utrecht. Op het sprekersprogramma staan verder onder andere vertegenwoordigers van Douwe Egberts, Pacombi Group, LeasePlan International en Stiho Group.