Twinkle | Digital Commerce

Nieuwe fulfilmentdienst FedEx daagt Amazon uit

2017-05-28
180101
  • [nieuws]
  • 1:04

Vervoerder FedEx start met een eigen fulfilmentservice. Met de verbouwing van 130 distributiecentra in Amerika en Canada wil FedEx e-commerce bedrijven fulfilmentdiensten bieden zonder dat zij, zoals bij Amazon, aan een marktplaats moeten deelnemen.

Een ‘deal with the devil’ noemen meerdere Amerikaanse media de overeenkomst die bedrijven aangaan met Amazon voor de fulfilment van hun orders. Met name webwinkels in het MKB-segment zien zich genoodzaakt hun fulfilment aan de e-commerce reus uit te besteden, maar dat houdt in dat zij tevens moeten verkopen tussen concurrenten op Amazons platform. FedEx, zelf geen retailer, breekt dat monopolie nu open door in ‘onafhankelijk’ fulfilment te stappen.

Op voorraad
FedEx gaat assortiment van third party sellers op voorraad houden, verpakken met eigen logo en verzenden vanuit zijn distributiecentra. De vervoerder testte het concept de afgelopen tijd met een aantal bedrijven en is klaar voor lancering op brede schaal.

Fulfilment door e-commerce spelers
Amazon verzorgt sinds 2000 fulfilment voor externe partijn, die hun artikelen bij de e-retailreus op voorraad mogen houden. Dichter bij huis volgde bol.com in 2015 dat voorbeeld, evenals recentelijk Zalando. Ook bij hen geldt als voorwaarde dat de verkoper zijn producten via het e-commerce platform verkoopt.