Twinkle | Digital Commerce

Klarna koopt BillPay

2017-05-28
492276
  • [nieuws]
  • 1:28

Het gerucht ging al een aantal maanden, nu is de kogel door de kerk: Klarna meldt de acquisitie van BillPay, een van origine Duitse speler op de online betaalmarkt die ook in ons land actief is.


BillPay werd eind 2013 overgenomen door PayLater-eigenaar Wonga, die verwikkeld raakte in schandalen en schulden en die nu schoon schip wil maken op de Britse thuismarkt. Het op Duitsland gerichte BillPay daarom stond al even in de etalage.

Ruim vijfduizend webshops
BillPay werd opgericht in 2009. Vanuit het hoofdkantoor in Berlijn bedient de payment provider met honderdveertig werknemers klanten in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Nederland. ‘BillPay heeft zich op de internationaal groeiende e-commerce markt gevestigd als een vooraanstaande online betalingsaanbieder voor de populaire betaalmethoden achteraf betalen, betalen in termijnen en de automatische incasso’, was eind vorig jaar te lezen op de inmiddels vernieuwde site. Inmiddels bedient BillPay naar eigen zeggen meer dan vijfduizend webshops en circa twaalf miljoen Europese webshoppers.

Markt voor achteraf betalen
Het veel grotere Klarna (65.000 merchants, 45 miljoen gebruikers en circa vijftienhonderd medewerkers) concurreert in ons land vooral met AfterPay, sinds enkele jaren in handen van het Duitse Arvato Bertelsmann. Bij AfterPay is oprichter Stefan van den Berg vorige week officieel vertrokken. In een afscheidsinterview met Twinkle stelde hij dat nog geen enkele achteraf betaalaanbieder beschikt over een goede internationale propositie. ‘Nu heb je vooral local heroes, een Europese markt voor achteraf betalen moet nog ontstaan’, zei hij in oktober.

Vaardigheden en expertise
De betrokken overnamepartijen geven aan vaardigheden en expertise te  gaan delen, mits de Duitse mededingingsautoriteit akkoord gaat met de deal. Sebastian Siemiatkowski, medeoprichter en ceo van Klarna, zegt dat zijn bedrijf kan profiteren van BillPay’s ‘diepe marktkennis, productfeatures en consumentenaanbod’.