Twinkle | Digital Commerce

H&M en Google komen met ‘datajurk’

2017-05-28
1320743
  • [nieuws]
  • 1:16

Ivyrevel, een online only damesmerk uit de stal van H&M, werkt samen met Google om data fashionable te maken. Op basis van gebruikersgedragingen wordt een persoonlijke ‘data dress’ gecreëerd, te bestellen op Ivyrevel.com.

Een mobiele Android-applicatie registreert waar iemand zich allemaal bevindt, hoe het weer daar is, en om wat voor gelegenheden het gaat (formeel of casual?). Voor inwoners van het koude Zweden wordt de jurk gemaakt van zwart fluweel en als een Zweedse vaak naar discotheken gaat komen er diamanten details op, ziet de Amerikaanse nieuwssite The Verge voor zich. Iveryrevel spreekt van 'coded couture'.

Awareness API
De jurk zelf is niet per se techy, de manier waarop deze wordt samengesteld des te meer. De Android-applicatie leunt op de Awareness API van Google. Ze registreert exacte locaties, neemt waar of iemand loopt of rijdt, pikt bluetooth-signalen op, weet of de ‘oortjes’ in zijn en analyseert weersomstandigheden. ‘Slightly creepy’, aldus The Verge, maar voor een datajurk moet je wat privacy-offers brengen.

De markt op voor 99 dollar
De app bevindt zich thans in besloten alpha-modus, maar moet in de loop van dit jaar breed beschikbaar komen. Ivyrevel hoopt de jurk voor 99 dollar op de markt te kunnen brengen.
 
NB Aanstaande donderdag (9 februari) vindt het congres Data Driven Commerce plaats in DeFabrique bij Utrecht. David Wijland van Google staat op het programma, net als onder andere Kevin Raaijmakers van Philips en Scoupy’s Valentijn Bras.