Twinkle | Digital Commerce

Groothandel Wasco bindt klanten met RFID tags

2017-05-28
1713963
  • [nieuws]
  • 1:22

Groothandel Wasco weet met het gebruik van RFID tags in klusbusjes meer klanten aan zich te binden. De tags geven monteurs, klusbedrijven en installateurs inzicht in de voorraad van hun bus, waardoor artikelen slimmer ingekocht kunnen worden.

‘Bij onze klanten bestond het probleem dat de busjes met teveel voorraadwaarde rondreden en dat veel van de producten in de wagen al te oud waren’, vertelt Roy Grob van Wasco tijdens Data Driven Commerce in Utrecht. ‘Als marktleider in onderdelen wilden wij dit probleem oplossen.’

Grote gok
Wasco investeerde in RFID tags, waardoor zijn klanten een beeld hebben van welke artikelen in de servicebus van de monteur zitten en wat zij het beste nog kunnen bijbestellen. ‘Die RFID tags waren voor ons een hele gok, want de tags kosten tot zo’n 10 eurocent per stuk. Reken maar uit hoeveel dat is voor duizenden artikelen’, vertelt Grob.

Exclusief inkoopcontract
Maar de klantdata die de tags opleveren, is van grote waarde. ‘Wij kunnen klanten nu adviseren over hun inkopen’, zegt Grob. ‘Waardoor de voorraad in busjes met gemiddeld 30 procent verlaagd wordt.’ Wasco vraagt bedrijven in ruil hiervoor om een exclusief inkoopcontract van twee jaar, plus een betaling voor het scannen van de tags in de, door Wasco omgebouwde, busjes.

Investering gedekt
Wasco heeft momenteel ‘al honderden busjes’ omgebouwd. De nieuwe strategie zorgde voor een omzetstijging voor de eigen onderdelendivisie, waardoor de investering in de RFID tags er volgens Grob al uit is. ‘Concurrenten kopiëren ons zelfs al’, lacht hij. ‘Maar wij hebben de grootste bedrijven inmiddels al achter ons staan.’