Twinkle | Digital Commerce

Chinezen doen 15,5 procent retailbestedingen online

2017-05-28
21251195
  • [nieuws]
  • 1:00

De online retailbestedingen in China groeiden afgelopen jaar tot 5,16 biljoen yuan ofwel ruim 700 miljoen euro. Dat is 26,2 procent meer dan in 2015, rapporteert het centrale Chinese statistiekenbureau. Het land loopt verder uit de op de VS.

Met de genoemde 5,16 biljoen yuan tekent het online kanaal voor 15,5 procent van de totale retailbestedingen in China (33,23 biljoen yuan, 10,4 procent meer dan in 2015). Het leeuwendeel van de online uitgaven (4,19 biljoen) werd gedaan aan tastbare producten, de rest aan digitale goederen als muziek en video’s.

China dubbel zo groot als de VS
Over 10 dagen, bij de publicatie van de vierde kwartaalcijfers, maakt het U.S. Commerce Department bekend hoe hoog de Amerikaanse online retailbestedingen vorig jaar zijn uitgevallen. Naar verwachting komen ze tegen de 370 miljoen euro uit, bij een groei van ongeveer 15 procent. In China liggen de internetbestedingen dus honderden miljoenen hoger, ze groeien bovendien sterker (26%). Mogelijk eindigen de Chinese online retailuitgaven dit kalenderjaar al op een dubbel zo hoog bedrag als de Amerikaanse.