Bol.com werkt aan een systeem dat intern waarschuwt op basis van aanwijzingen dat er iets niet in de haak is met een aangeboden product. Nepartikelenjager React, die twintig partners van bol.com voor de rechter daagde, stelt dat via de webwinkel veel nepwaar verhandeld wordt.
‘Duizenden nepartikelen verkocht via bol.com’ kopt het AD vanmorgen. De aanvoerder van de Twinkle100 werkt met 14.000 verkooppartners die op het platform hun producten aanbieden, waar volgens React ‘flink wat rotte appels’ tussen zitten. Bovendien zou bol.com weinig ondernemen tegen malafide handelaren, verklaren verkopers aan het AD. Volgens de krant hebben vijftien van de twintig aangeklaagde verkopers hun handel gestaakt.
Aanbod
In een reactie aan Twinkle laat bol.com weten dat het niet gaat om ‘verkochte’ artikelen, maar om ‘aangeboden’ artikelen. ‘Het aantal duizenden herkennen wij niet. We hebben daar geen informatie over verkregen. Daarnaast delen wij onze verkoopgegevens niet extern, dus spreken van producten die via ons verkocht zijn is niet mogelijk,’ verklaart woordvoerster Marjolein Verkerk aan Twinkle. 'Bovendien hebben wij helemaal geen baat bij deze praktijken, die willen we zelf ook bestrijden.'
Nieuw proces
‘We kunnen niet dagelijks miljoenen artikelen checken, dat kost veel te veel tijd. We handelen op basis van input. Daarom zijn we bezig met een nieuw proces dat meldingen geeft wanneer uit meerdere data, zoals reviews of telefoontjes van klanten of partners, blijkt dat er iets aan de hand is,’ zegt Verkerk tegen Twinkle. Zo kan de webwinkel betere voorspellende analyses maken, waardoor het opsporen van misbruik makkelijker wordt.
Onderzoek
Wanneer de verkoop van nepwaar aan het licht komt, stelt bol.com onderzoek in, vertelt Verkerk. ‘Zo was er onlangs een incident waarbij een merkeigenaar ons attendeerde op een mogelijk nepartikel. Wij hebben middels een proefbestelling en onderzoek van de merkeigenaar kunnen vaststellen dat het inderdaad een nepartikel betrof. Vervolgens hebben wij alle klanten benaderd die dat artikel bij ons hebben gekocht, we hebben het artikel teruggenomen, uit onze winkel gehaald en de betreffende klanten het aankoopbedrag teruggegeven. Dit proces volgen we als we er zeker van zijn dat het een nepartikel betreft, of dat het vermoeden groot is. In dit geval was de verkoper er zelf niet bewust van en lag de oorzaak bij zijn leverancier. De verkoper heeft dan ook alle kosten vergoed.’
Vertrouwen
Bol.com kiest er bewust voor ‘niet dagelijks iedereen te controleren’. Dat bleek ook in december, toen de webgigant in opspraak raakte wegens de verhandeling van vuurwerk, dat niet per pakketpost verzonden mag worden. ‘Wij vertrouwen erop dat verkopers op de juiste manier handelen en niet bewust voorwaarden en wetten overtreden,’ aldus Verkerk.
Scherp op EAN
Om malafide praktijken terug te dringen, treedt bol.com voortaan ook actiever op tegen onjuist gebruik van EAN-codes. ‘We gaan vanaf 2017 strakker handhaven, in pilots,’ vertelde Rogier Martens in november op de bijeenkomst van de GS1 in Maarssen.
Dit speelt al jaren sinds de openstelling van externe verkopers op bol.com. Bol is hier ook al jarenlang van op de hoogte maar doet / deed (vrijwel) niets om het tegen te gaan.
Nu zal men waarschijnlijk meer actie gaan ondernemen omdat men niet anders meer kan.
De verantwoordelijkheid werd voorheen bij de merkhouder neergelegd en geadviseerd zelf maar een rechtzaak te gaan starten.
Dat dit voor kleine partijen niet haalbaar is maakt ze niet uit, als er maar verkocht kan worden. Bleef je aandringen op actie door Bol dan werd tussen neus en lippen door verteld dat je weleens van Bol als verkoper geweerd kon worden.
Het gaat na zoveel jaar niet meer om duizenden maar tienduizenden verkochte artikelen.
Beetje goedkoop om zo af te geven op bol
Lijkt me niets meer dan logisch als je een platform openzet voor anderen dat er altijd rotte appels tussen ziten Daar kan bol zelf met alle goede bedoelingen in aanvang niets aan doen.
Bovendien zullen er gerust verkopers tussen zitten die niet eens in de gaten hebben dat ze imitatie hebben ingekocht bij een vande vele groothamdels of distributienetwerken.
Een platform dat in korte tijd zo explosief groeit krijgt ook groeistuipen. Kijk gerust even rond op amazon beslist.nl ebay aliexpres enz dan komt bol er nog genadiig vanaf.
Je kan je beter afvragen waarom er imitatie wordt aangeboden. Merken die geen idioot prijskaartje aan hun producten hangen hebben geen last van imitatie. apple verkoopt schermpjes voor de iphone voor 140 euro en in china betalen ze maar een paar dollar voor productie. Wie is er dan de uitbuiter?
Het is inderdaad jammer dat een paar rotte appels wederom zorgen dat er een heel gecomliceerd controle systeem moet worden opgezet en raad eens wie dat uiteindelijk gaat betalen?
Lekker als je 100% originele artikelen verkoopt op Bol.com:
-------------------------------------------------------------------
Beste partner,
Op woensdag 1 februari is er in de Nederlandse en Belgische media aandacht besteed aan de mogelijke verkoop van nepartikelen door verkooppartners van bol.com. Deze mediapublicaties hebben geleid tot een aantal meldingen van onze klanten over de verkoop van mogelijke nepartikelen via onze winkel. Deze meldingen zijn aanleiding geweest voor nader onderzoek binnen ons assortiment, waaronder Apple accessoires uit jouw winkel.
We kunnen op dit moment niet garanderen dat de Apple accessoires die jij aanbiedt bij bol.com voldoen aan onze gebruikersvoorwaarden. In deze voorwaarden garanderen partners geen namaakartikelen te verkopen en alleen assortiment aan te bieden dat voldoet aan de wet- en regelgeving voor verkoop op de Europese markt. Vandaar dat we alle Apple accessoires uit jouw assortiment hebben verwijderd.
Apple accessoires blijven tot nader bericht offline
Totdat wij meer informatie hebben over de kwaliteit van het Apple assortiment dat je via bol.com aanbiedt houden we de artikelen offline. We zullen je zo spoedig mogelijk informeren over de termijn hiervan.
Controleer je volledige assortiment op bol.com
We adviseren om ook de overige artikelen die je via bol.com aanbiedt te controleren op onze gebruikersvoorwaarden.
Met vriendelijke groet,
bol.com