Twinkle | Digital Commerce

Belgen zagen grootste online omzetgroei van Europa in 2016

2017-05-28
180101
  • [nieuws]
  • 1:23

De online omzet in België steeg met een omzet van meer dan negen miljard euro het afgelopen jaar harder dan in alle andere Europese landen. Dat blijkt uit onderzoek van BeCommerce, Ecommerce Europe en de Ecommerce Foundation. 

In Nederland ligt dat groeicijfer voor afgelopen jaar op 11,8 procent; Duitsland zag 10,5 procent, Groot-Brittannië 10,1 en Frankrijk 9,4 procent omzetgroei. Driekwart van de Belgen ouder dan 15 jaar kocht in 2016 in een webwinkel, zeggen de cijfers. Ook de hogere leeftijdsgroepen schuwen het internet niet; meer dan de helft van de ouderen shopt online in België.

Verschillene verwachtingen
Het groeicijfer 11,8 procent verschilt aanzienlijk met de voorspelling uit de derde Thuiswinkel Markt Monitor. Daarin voorspelde Thuiswinkel.org afgelopen december voor 2016 een jaaromzet van 19,8 miljard euro, dat zou neerkomen op een groei van 21 procent ten opzichte van 2015.

Gemiddeld bedrag
Het bedrag dat consumenten gemiddeld jaarlijks in webwinkels besteden, ligt met vierduizend euro echter het hoogst in Groot-Brittannië. In België is dat bedrag 1265 euro. Met de hoge participatiecijfers in België stijgt dat gemiddelde de komende jaren waarschijnlijk snel, volgens BeCommerce-voorzitter Patricia Ceysens: 'De e-commerce in België kreeg in 2016 al een enorme boost, maar de verwachtingen voor komende jaren liggen nog hoger, dankzij verschillende nieuwe maatregelen voor zowel de consument als producent.'

Nachtarbeid
Een voorbeeld van nieuwe maatregelen is de introductie van nachtwerk in België. De slepende discussie over nachtwerk tussen de Belgische webwinkels, vakbonden en overheid lijkt afgelopen week te zijn doorbroken door Schoenen Torfs, die de eerste medewerkers 's avonds en 's nachts laat werken.