Twinkle | Digital Commerce

Webshops maken flinke slag in op tijd geleverde cadeaus

2017-05-28
25081410
  • [nieuws]
  • 1:33

Webwinkeliers hebben tijdens de afgelopen feestperiode 15 procent meer cadeaus op tijd geleverd dan eind 2015. In totaal kwamen 390.000 pakjes te laat voor pakjesavond en Kerstmis, terwijl het jaar ervoor de teller nog op 460.000 cadeaus stond.

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Q&A Research and Consultancy onder 5.500 consumenten. Daarbij is het pakjesvolume gegroeid ten opzichte van 2015, waardoor in verhouding nog meer pakjes op tijd kwamen. De verbetering in het aantal op tijd geleverde cadeaus is bovendien veel groter dan tussen 2014 en 2015, toen in absolute zin slechts 3 procent minder pakjes te laat kwamen.

Webshops zijn er echt mee bezig
‘In 2013 werden nog een half miljoen pakketjes te laat bezorgd, dus je ziet wel dat webwinkels er echt mee bezig zijn’, concludeert Q&A-directeur Frank Quix tegen de NOS. ‘Het valt vooral aan kinderen natuurlijk ook niet uit te leggen als een cadeau op pakjesavond ontbreekt, zo van: “ja, de Sint is te laat”.’

Avond verpest
Juist tijdens Sinterklaas was de daling van het aantal te laat geleverde cadeaus minder groot dan tijdens de kerstperiode: van 5 naar 4,4 procent tegenover van 6 naar 4,6 procent. 20 procent van de gezinnen waar een cadeau te laat kwam, vond dat de feestavond hierdoor enigszins werd verpest.

Meer weekomzet
Kerst bracht vorig jaar 57 procent meer weekomzet in het laatje, Sinterklaas 29 procent meer dan de reguliere weekopbrengst. Bij de lijstaanvoerder van de Twinkle100, bol.com, arriveerde 0,2 procent van de bestelde cadeaus niet op tijd. Volgens directeur Daniel Ropers is dat heel vervelend, maar kan het op erg veel verschillende gebieden fout gaan tijdens verzending.

PostNL-storing
Zo zorgde een IT-storing bij PostNL ervoor dat 40.000 pakjes niet op tijd kwamen voor pakjesavond. Het ging dan vooral om cadeaus die lastminute besteld waren.