Woensdag 11 januari 2017

2960 keer gelezen10 x gereageerd

‘Omzet geen garantie voor hoge SEO-score’

‘Omzet geen garantie voor hoge SEO-score’

Koopkompas.nl presenteert de SEO top-250 van Nederlandse webwinkels, waarin linkbuilding een bepalende rol speelt. Twinkle100-spelers scoren daarin over het algemeen hoog, maar ook kleinere partijen blijken veel energie in linkbuilding te steken.

De websites van H&M, Bol.com, Marktplaats, ANWB en Hema scoren volgens de ranglijst het best in SEO-opzicht, gezien het aantal domeinen dat naar deze webwinkels verwijst. Dat is een belangrijke maatstaf op SEO-gebied: het zo hoog mogelijk terechtkomen bij resultaten in zoekmachines. Hoe meer domeinen naar een webwinkel verwijzen, des te beter zou een webwinkel vindbaar zijn in Google. De lijst bevat verrassende uitkomsten, meldt Ecommerce News: onbekende webshops staan soms hoger dan e-retailers met een hogere omzet.


Twinkle100
Twinkle legde de SEO top-250 naast de Twinkle100, die gebaseerd wordt op omzetten van webwinkels. De verschillen zijn duidelijk: ‘Omzet geeft geen garantie voor een hoge positie in SEO-opzicht,’ merkt Schuil op. Coolblue, nummer 4 van de Twinkle100 die toch veel eigen domeinnamen bezit, scoort verhoudingsgewijs laag. ‘Eigen domeinnamen spelen geen grote rol als je kijkt naar het totaalaantal verwijzende domeinen,’ legt Schuil uit. ‘Van de ruim 2500 domeinnamen die naar Coolblue verwijzen, zijn zo’n twintig of dertig van Coolblue zelf.’


Keurmerk
Het is de eerste keer dat Koopkompas de SEO top-250 samenstelt. ‘We onderzochten alle Nederlandse webwinkels die een keurmerk van Thuiswinkel.org of Webshop Keurmerk hebben, dat zijn ruim 7000 webshops,’ vertelt Robin Schuil van Koopkompas aan Twinkle. Amazon, nummer 2 van de Twinkle100, valt daarmee buiten de boot.

Betrouwbaarheid backlinks
Koopkompas neemt ook de kwaliteit van de domeinen die naar webwinkels verwijzen, in ogenschouw door de citation flow en trust flow te vermelden: pijlers van de betrouwbaarheid van de links die naar webwinkels verwijzen en die gehanteerd worden door SEO-tool Majestic. ‘Google maakt zijn page ranking niet openbaar, daarom gebruiken wij de CF/TF-methode van Majestic om kwaliteit van backlinks te toetsen’.

Internationaal
Bovenaan de ranglijst staat Hm.com op eenzame hoogte, met 81.529 domeinnamen die ernaar verwijzen. Hm.com rolt als winnaar uit de bus omdat de website internationaal is en dus veel meer backlinks van domeinnamen wereldwijd ontvangt. ‘Hm.com heeft inderdaad veel voordeel van het feit dat ze een internationale site zijn. Er waren echter meer sites op de lijst waarover je een discussie zou kunnen voeren. Besloten is daarom om alle houders van een keurmerk of Thuiswinkelwaarborg op de lijst te houden en de discussie over te laten aan de lezer,’ aldus Schuil.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Zoekmachinemarketing (Marketing)



Er is op dit moment 10 keer gereageerd op:
‘Omzet geen garantie voor hoge SEO-score’
 
  1. Jaap Santifort op woensdag 11 januari, 2017 om 15:52
    www.drogisterij.net

    Jammer dat Koopkompas achter de namen van de winkels geen backlink heeft gemaakt! :-) 

  2. Nils op donderdag 12 januari, 2017 om 09:53
    www.skyinternetmarketing.nl/seo-expert

    Leuk onderzoek. Coolblue schijnt ook af te willen van alle losse domeinen. Alle backlinks bij elkaar opgeteld zorgt ook wel voor een hoog aantal. Of dat ook daadwerkelijk positieverbetering oplevert is natuurlijk de vraag, maar mijn inschatting is dat het positief uit zal pakken voor hen :)

  3. Teun op donderdag 12 januari, 2017 om 14:43
    www.byfit.nl

    Coolblue heeft het in het verleden goed gehad met al die domein namen. Nu is het waarschijnlijk beter voor ze om alles op 1 domein te hebben.

  4. Gerjan op donderdag 12 januari, 2017 om 14:59
    http://www.seeders.biz

    Wel grappig dat HM.com bovenaan staat terwijl als ik een willekeurige categorie van HM.com bij Google invoer, ik Zalando.nl vrij vaak bovenaan zie staan, maar van H&M geen spoor te bekennen is. Als ik het nader bekijk komt dit waarschijnliijk doordat H&M een hele slechte onsite optimalisatie heeft en Zalando juist een hele goede. 

    Hieruit blijkt (naar mijn inzicht) wel weer dat het gaat om de combinatie goede links en goede onsite optimalisatie.

  5. Arjan op donderdag 12 januari, 2017 om 19:19
    https://ruitenwissers-kopen.com

    Inderdaad H&M heeft veel links waarschijnlijk van mindere kwaliteit. Verteld ons dat grote aantallen niet nodig zijn. Maar aansluitende goede links

  6. Dennis op maandag 16 januari, 2017 om 18:20
    outletkluizen.nl

    Mijn linkbuilder zegt in ieder geval altijd tegen me dat het type backlink belangrijker gevonden wordt dan de hoeveelheid.
    Dat lijkt dus te kloppen.

    Het is dus zo dat H&M als internationaal bedrijf ook meer internationale links krijgt, maar zijn die dan net zo belangrijk voor het .nl deel van de site?

  7. John op vrijdag 20 januari, 2017 om 16:41
    https://www.goedkoopsteautoverzekering.net/bereken-premie/

    Interessant onderzoek waarin je ziet dat de coolblue metthode niet werkt. 

  8. John Pastorenlijst op vrijdag 20 januari, 2017 om 16:42
    www.goedkoopsteautoverzekering.net/bereken-premie/

    Coolblue vs Bol.com; lees hier:

    http://www.bastencate.nl/blog/seo-coolblue-vs-bol-com.html

  9. Jorn op woensdag 15 februari, 2017 om 15:23
    http://goedklusgereedschap.nl

    Erg opmerkelijk! Ik denk dat Coolblue binnenkort afstapt van alle losse domeinnamen, waarna we een echt goede vergelijking kunnen maken van bol vs coolblue.

  10. Jorn op woensdag 15 februari, 2017 om 15:25
    goedklusgereedschap.nl

    Tevens is het niet helemaal eerlijk dat H&M dankzij hun internationale posities hier in nederland aan de top staan, geef de kleinere nederlandse webshops ook een kans!


Laat een reactie achter:
 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.