Twinkle | Digital Commerce

Bakker.com stimuleert conversie met content

2017-05-28
180101
  • [nieuws]
  • 1:48

De website van tuinspecialist Bakker.com bestaat voor de helft uit content en voor helft uit webwinkels - met een assortiment bestaande uit een overzichtelijk geheel van vierduizend artikelen. Video's en editorials moeten de consument in de negentien Europese landen waar Bakker.com zich op richt, in de juiste (aankoop)stemming brengen. En dat werpt vruchten af, vertelde ceo Paul Geraeds vanmorgen op de Webwinkel Vakdagen in Utrecht.

Tekst: Jaap van Sandijk

'Relevantie is key', benadrukte hij in zijn presentatie. 'Daarmee genereer je contact. Inspiratie en advies vormen de leidraad van onze webshop. In onze content sluiten we zoveel mogelijk aan op onze visie 'You need to have green around you'. Iets moois in je tuin maakt je trots. Het is zoals een zelfgebakken appeltaart.'

Die content werkt. Sinds de lancering van het nieuwe platform, enkele maanden geleden, blijven consumenten langer op de website en besteden ze ook meer: gemiddeld verkoopt Bakker.com nu drie producten per aankoopsessie, tegenover 2,5 in het verleden.

Internationale verschillen
Maar die groei ging ook gepaard met hobbels, aldus de ceo, die zijn learnings deelde met zijn toehoorders. Eén van die lessen: er is niet één oplossing als je als webwinkel internationaliseert. Er zijn er vele. 'Zo leerden we dat levensfase belangrijker is dan nationaliteit. En dat ook de best verkochte producten verschillen per land. En dat dit ook geldt voor jaargetijden. Waar in Oost-Europa de herfst het belangrijkst is, is dat in  West-Europa de lente.'

Klantrelatie
Door met onder meer optimalisatiesoftware per land op de vraag in te spelen en te kiezen voor innovatieve producten (zo kan de klant bijvoorbeeld producten op geur en kleur kiezen) en door zich als tuincoach op te stellen, weet Bakker.com een relatie met de klant op te bouwen, aldus de ceo. Die benadering per land geldt ook voor Facebookcampagnes, gaf hij aan. 'Elke post vraag om een andere tone of voice.'

Migratieplan
Hij sloot af met een belangrijke tip voor webwinkels die ook op het punt van migratie staan: 'Zorg voor een goed migratieplan. Wij deden het iets te snel. We werden door Google als nieuw gezien en verloren daardoor onze koppositie in de ranking. Dat heeft ons heel wat SEA-geld gekost.'