Rakuten krijgt een plek op het shirt van FC Barcelona. Vanaf het volgende seizoen wordt het Japanse e-commerce concern hoofdsponsor van de voetbalclub, ter vervanging van Qatar Airways. Rakuten trok eerder dit jaar nog de stekker uit zijn Spaanse marktplaats.
FC Barcelona heeft het nieuws over zijn nieuwe shirtsponsor vanmiddag naar buiten gebracht. De overeenkomst loopt voor vier jaar, tegen 55 miljoen euro (ex prestatiebonussen) per seizoen. Dat is ruim de helft meer dan Qatar Airways nu betaalt.
Big in Japan
Rakuten is een grote Japanse onderneming met een focus op e-commerce, financiële dienstverlening en digitale content. In eigen land vervult Rakuten een dominante rol in de online retail; het is de e-commerce marktleider in Japan en heel veel andere bedrijven gebruiken de marktplaats om hun waar aan de man te brengen.
Rakuten in Europa
Rakuten investeerde een aantal jaren geleden flink in Europa. Om ook hier een belangrijke e-commerce positie in te nemen werden local heroes als PriceMinister, Tradoria en Play.com ingelijfd. Dit voorjaar maakte de onderneming echter bekend zijn marktplaatsen in Spanje en Groot-Brittannië te sluiten, om zich te concentreren op Duitsland en Frankrijk. Het is niet waarschijnlijk dat Rakuten nog een zwaar stempel op de Nederlandse markt zal willen drukken.
Viber
In de verklaring over de shirtsponsoring staat dat Rakuten’s technologische kracht de leden en fans van FC Barcelona ten goede zal komen. Behalve op e-commerce wordt gewezen op drones, kunstmatige intelligentie (AI) en messaging; Bel- en chatapplicatie Viber wordt het ‘officiële communicatiekanaal’ van de voetbalvereniging.
Unicef
De Catalaanse grootmacht speelde tot 2006 zonder sponsor op de borst, toen verscheen Unicef daarop. De organisatie betaalde de voetbalclub niet, integendeel; FC Barcelona maakte zelf een bedrag van 1,5 miljoen euro per jaar over naar het goede doel. Dat veranderde in 2011, toen commerciële shirtsponsoring zijn intrede deed bij de club.
De grote commercie kan ook FC Barcelona niet meer laten lopen.
Waar basseert dit artikel op dat ze in Nederland geen rol van betekenis zullen spelen overigens.
Als ze wat voet aan de grond hebben lijkt het me niet ondenkbaar dat ze ook wat zullen proberen in Nederland.
En play.com heeft ook in bepaalde segmenten al redelijk wat invloed in Nederland