Twinkle | Digital Commerce

Online omzetgroei stabiel in eerste cijfers Ahold Delhaize

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:10

In het eerste officiële kwartaal van fusiebedrijf Ahold Delhaize is de omzet van Bol.com en Ah.nl met 30 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Bij Bol.com gaat de kost voor de baat uit.


Flinke investeringen in de webwinkel zorgden voor een daling van het onderliggende operationele resultaat in Nederland. Bol.com drukt de marge met 0,7 procentpunt, omgerekend zo'n 20 miljoen euro.

Dat staat in het omzetrapport van Ahold Delhaize over het derde kwartaal van dit jaar. Het is de periode waarin het Nederlandse Ahold en het Belgische Delhaize samen zijn gekomen.

Bol.com en AH Online
Het moederbedrijf van de lijstaanvoerder (Bol.com) en de nummer 6 (Albert Heijn Online) van de Twinkle100 meldt dat de omzet van Bol.com - net als in het tweede kwartaal - vooral steeg dankzij de activiteiten van zakelijke verkooppartners (Plaza) en België. Albert Heijn wist in het afgelopen kwartaal een sterke groei te boeken in het aantal unieke klanten.

Totale opbrengst
Ahold Delhaize boekte in het derde kwartaal een totaalomzet van 14,5 miljard euro (+2,6 procent) en een onderliggende operationale winst van 513 miljoen euro (+4,3 procent). Dit zijn zogenoemde 'pro forma' cijfers; ze laten zien hoe de onderneming het zou hebben gedaan als de fusie al per 2015 een feit was geweest.