De Consumentenbond start een campagne om consumenten te wijzen op de terugbetaalregels van webwinkels. In zijn jaarlijkse onderzoek blijkt dat in 36 procent van de shops de verzendkosten wel eens niet worden terugbetaald.
Tweehonderd webwinkels (pdf) zijn onder de loep genomen aan de hand van in totaal 675 bestelde artikelen. In elke online winkel plaatste de Consumentenbond de afgelopen periode drie orders, om te zien of de retourregels worden nageleefd. Alle bestellingen werden steeds volledig en binnen veertien dagen geretourneerd.
Verzendkosten vergoeden
Het blijkt dat bij ongeveer één op de vijf webshops de verzendkosten niet worden terugbetaald, terwijl dit wel verplicht is. In 36 procent van de gevallen werden de bezorgkosten niet vergoed voor minimaal één van de drie orders.
Aankoopbedrag terugstorten
Ook blijkt dat een derde van de webwinkels het aankoopbedrag te laat terugbetaalde. De langste termijn hiervoor was maar liefst 115 dagen.
Terugbetaalboetes
De afgelopen twee maanden deelde de Autoriteit Consument & Markt (ACM) verschillende zogenoemde ‘terugbetaalboetes’ uit. Onder andere Bever, Coolcat en T.O.M. werden fors op de vingers getikt met boetes van respectievelijk 198.000 euro, 220.000 euro en 500.000 euro. De ACM heeft nog meer webwinkels in het vizier. Uiteindelijk blijft volgens de Consumentenbond jaarlijks 12 miljoen euro aan bezorgkosten liggen bij webwinkels.
UPDATE 24-11 12.00:
Thuiswinkel.org zet enkele vraagtekens bij de conclusies van de Consumentenbond. De branchevereniging heeft de onderzoeksdata opgevraagd, zodat zij deze met de aangewezen leden kunnen bespreken. Thuiswinkel.org benadrukt dat webshops mogen wachten met terugbetalen totdat het product retour is ontvangen of de consument heeft aangetoond dat er geretourneerd is. Ook blijken er enkele juridische onwaarheden in het rapport te staan: voor internetveiligen bijvoorbeeld zou geen herroepingsrecht gelden, terwijl dit wel het geval is. Thuiswinkel.org onderstreept de optie van de eigen klachtencommissie en meldt dat er geen klacht is gemeld bij de onafhankelijke Geschillencommissie Thuiswinkel.
Is het toeval dat ieder jaar rond de drukste periode van het jaar consumenten bang gemaakt worden om online te kopen? Opvallend is het in ieder geval wel.
Natuurlijk moeten webwinkels zich aan de regels houden.
Een keurmerk zoals Thuiswinkel zou hierop moeten toezien en dit soort testaankopen uitvoeren. Niet door een consumentenbond die elk domeintje waar een artikel te koop staat als webwinkel ziet.
Wat is het doel van deze Bond? Angst zaaien bij consumenten dat online shoppen onveilig is? Zolang een ieder een winkel zowel offline als online kan beginnen zitten er altijd en overal ratten tussen. Niks nieuws toch? Maar wel geld voor vrij maken om het te onderzoeken en campagne te voeren?
Het heeft niks met online te maken hooguit dat er bij online meer regels gelden waarop we kunnen toetsen.
Als je een serieus onderzoek wil doen neem dan een top 100 van de webwinkels qua omzet, dan hoef je ook niet een onzinnige inschatting te maken van 12 miljoen, het is naar mijn inziens een bedrag uit de lucht gegrepen om te roeptoeteren.
Wil je angstig shoppen sluit je aan bij de Consumentenbond zou de slogan moeten zijn.
Misschien wel voor menig webwinkel de enige manier om het hoofd boven water te houden?
Consumentenbond doet goed werk! Dankzij hun inzet is ook de 'gratis smartphone' nu verdwenen in de telecommarkt wat erg noodzakelijk was
http://nl.pcmag.com/nieuws/1026/news/consumentenbond-eist-verbod-op-misleidende-smartphonereclame