Google vindt dat de Europese Commissie de dominantie van Google Shopping overschat. En dat Brussel niet goed weet wat er speelt op de productzoekmarkt.
De Europese Commissie stelt dat Google misbruik maakt van zijn online positie en de mededinging schaadt, onder andere met Google Shopping; andere vergelijkers worden naar beneden gedrukt door de productadvertenties die Google verkoopt aan online retailers.
Google kent de markt niet
De zaak loopt al een tijdje en Google heeft al verschillende keren geprobeerd te schikken, tevergeefs. De zoekgigant slaat nu stevig van zich af op zijn bedrijfsblog. Onder de kop ‘Improving quality isn’t anti-competitive’ stelt bedrijfsadvocaat Kent Walker onder meer dat Brussel de marktsituatie niet kent.
Consumenten zouden hun productzoektocht steeds vaker beginnen op een marktplaats als Amazon, of via social media, e-mails en eigen apps naar webwinkels worden geleid. Google wil maar zeggen dat prijsvergelijkers aan belang verliezen door nieuwe marktontwikkelingen, niet zozeer door het gedrag van Google.
Gesubsidieerde toegang
De zoekgigant zegt geen ‘gesubsidieerde toegang’ te willen bieden aan vergelijkingssites die in zijn ogen niet representatief zijn voor de markt.
‘Forcing us to direct more clicks to price comparison aggregators would just subsidize sites that have become less useful for consumers.’
Wordt vervolgd.
Ik kan me wel vinden in het betoog van Google. Google Shopping is overigens niet een echte prijsvergelijker al,worden prijzen wel genoemd. Ik vind dat Google baas is in eigen tuin, vinden wij als gebruiker dat Google ons niet goed verder helpt dan staat het Google zoekmodel ter discussie. Er is dus wel degelijk ruimte voor welbegrepen eigenbelang. Het gebruik van Google als zoekmachine is een zaak van de gebruiker, hij of zij bepaalt of Google nog voldoet aan de verwachtingen, het is geen zaak voor Brussel. Natuurlijk is Google alomtegenwordig als zoekmachine, maar er zijn wel degelijk alternatieven. Er is ook maar 1 Brussel en 1 Europees Parlement en daar zijn geen alternatieven voor.