Twinkle | Digital Commerce

‘Brussel overschat impact Google Shopping’

2017-05-27
1536864
  • [nieuws]
  • 1:03

Google vindt dat de Europese Commissie de dominantie van Google Shopping overschat. En dat Brussel niet goed weet wat er speelt op de productzoekmarkt.

De Europese Commissie stelt dat Google misbruik maakt van zijn online positie en de mededinging schaadt, onder andere met Google Shopping; andere vergelijkers worden naar beneden gedrukt door de productadvertenties die Google verkoopt aan online retailers.

Google kent de markt niet
De zaak loopt al een tijdje en Google heeft al verschillende keren geprobeerd te schikken, tevergeefs. De zoekgigant slaat nu stevig van zich af op zijn bedrijfsblog. Onder de kop ‘Improving quality isn’t anti-competitive’ stelt bedrijfsadvocaat Kent Walker onder meer dat Brussel de marktsituatie niet kent.

Consumenten zouden hun productzoektocht steeds vaker beginnen op een marktplaats als Amazon, of via social media, e-mails en eigen apps naar webwinkels worden geleid. Google wil maar zeggen dat prijsvergelijkers aan belang verliezen door nieuwe marktontwikkelingen, niet zozeer door het gedrag van Google.

Gesubsidieerde toegang
De zoekgigant zegt geen ‘gesubsidieerde toegang’ te willen bieden aan vergelijkingssites die in zijn ogen niet representatief zijn voor de markt.

‘Forcing us to direct more clicks to price comparison aggregators would just subsidize sites that have become less useful for consumers.’

Wordt vervolgd.