Twinkle | Digital Commerce

42 procent groei voor top-100 webshops België

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:05

De totaalomzet van de top-100 Belgische webshops is van 2,6 miljard euro toegenomen naar 3,7 miljard euro, een stijging van 42 procent. De Belgische klant shopt nog steeds het liefst in Nederlandse webwinkels.

In België is de omzet uit e-commerce dit jaar met 21 procent gegroeid; de top-100 webshops hebben met 42 procent dus een flink extra aandeel in de markt gekregen. Dat bleek uit de derde editie van de BeShopping100. Een kwart (26 procent) van de Belgische consumenten koopt in een Nederlandse webshop. BeCommerce verklaart de omzetstijging onder meer door een 'betere performance van de websites. Zo heeft 68 procent van de webshops een laadtijd sneller dan 1 seconde.'

Top-10
De tien webshops die het meest verdienen in België zijn Amazon, AliExpress, Apple, Zalando, Coolblue, Bol.com, Colruyt Group, Proximus, 3 Suisses en Telenet. Bij elkaar verdienden zij dit jaar 2,3 miljard euro.

Crossborder
Verder toonden de cijfers aan dat maar liefst 84 procent van de Belgische e-commerce klanten uit het buitenland komt. Populaire artikelen in de crossborder verkoop zijn kleding (40 procent), voeding (28 procent) en producten of diensten gerelateerd aan vrije tijd (20 procent). Nederland is ook vertegenwoordigd in de top-5 landen waaraan Belgische webshops het meest verkopen.