Walmart heeft zijn aandelenpakket in het op een na grootste Chinese e-commerce bedrijf JD.com verdubbeld. De grootste retailer wereldwijd wil zijn rol op de Chinese online markt vergroten door zich verder in te kopen in Alibaba’s grootste concurrent.
In juni deed Walmart zijn eigen online supermarkt Yihaodian in China over aan JD.com in ruil voor aandelen. Destijds betrof dat een aandeel van 5 procent; met de huidige uitbreiding zit Walmart inmiddels op 10 procent.
Online markt China
De twee grootste spelers in de Chinese e-commerce zijn nog steeds Alibaba en JD.com. Voor buitenlandse partijen als Walmart is het lastig hiertussen te komen: daarom kiest Walmart eerder voor een rol als passieve investeerder. De aanpassing aan de lokale cultuur en het koopgedrag van Chinese consumenten is een drempel voor de Amerikaanse retailer, die daarom liever aandelen in een bestaande speler koopt.
Flipkart
Naast de Chinese markt heeft Walmart zijn oog ook op India laten vallen. Onlangs werd bekend dat Walmart onderhandelt met Flipkart, India’s grootste e-commerce partij. Met Flipkart in zijn portefeuille zet Walmart een stap in de concurrentiestrijd met Amazon om de Indiase markt.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Walmart vergroot aandeel in JD.com
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.