Twinkle | Digital Commerce

Tesco schrapt Unilever-producten uit online aanbod

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:07

Tesco heeft tientallen producten van Unilever geschrapt uit zijn webwinkel. De twee bedrijven hebben mot vanwege een prijsverhoging die Unilever zou hebben doorgevoerd als gevolg van het Brexit-besluit op 23 juni.

Sinds gisteravond zijn producten als Marmite spread, Ben & Jerry’s ijs en PG tips thee niet meer te verkrijgbaar ('not available') in de webshop van Tesco. De supermarktketen is boos dat Unilever de productprijzen met zo’n 10 procent wil verhogen naar aanleiding van het Brexit-besluit. Dit wil de producent ook doen voor Asda, Sainsbury’s en Morrisons, aldus bronnen van Reuters.

Groter verhaal
Volgens Tesco is het probleem veel groter dan het akkefietje met Unilever. ‘Terwijl politici de realiteit ontkennen, is een shampoo die geproduceerd is op het Europese vasteland ineens 17 procent duurder geworden’, aldus een voormalig Tesco-supply chain executive. ‘Dit is niet alleen een zaak tussen Tesco en Unilever, maar een zaak tussen retailers in de UK en leveranciers.’

Alleen in winkels
Tesco hoopt dat de problemen met Unilever snel worden opgelost en belooft beterschap, schrijft Reuters. Maar ondertussen is de populaire Marmite spread voorlopig niet online bij Tesco te vinden. Consumenten kunnen daarvoor – zolang de voorraad strekt – terecht in de winkels.

Lees ook: Brexit: reacties uit de internationale e-commerce branche (28-6-2016)