Twinkle | Digital Commerce

Consumentenbond bestrijdt automatisch abonnement na proefpakket

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 0:56

De Consumentenbond wil dat proefpakketten van producten als scheermesjes, afslank- en vitaminepillen, ondergoed en condooms niet automatisch doorlopen in een (online) abonnement. Het gebeurt volgens de organisatie te vaak dat bedrijven consumenten verleiden met een proefpakket om hen vervolgens ongewild te abonneren.

Ruim 6800 gedupeerden deden hun beklag bij de Consumentenbond, die nu oproept niet te betalen. 'De bedrijven die consumenten via proefpakketjes voor dure abonnementen willen strikken, profiteren nu van de misleidende informatie die zij zelf plaatsen. Daarbij verdienen zij aan de angst voor incassoprocedures, nota bene voor ongevraagde en ongewenste artikelen,' schrijft de bond.

Schade
De zogenaamde 'vervolgzenders' zijn volgens Klachtenkompas.nl samen verantwoordelijk voor ruim een miljoen euro aan consumentenleed, meldt de Consumentenbond. Op zijn website vermeldt de bond wanneer je als consument niet hoeft te betalen bij het ontvangen van een ongewenste vervolgzending.

Productgroepen
Vooral afslank- en vitaminepillen, ondergoed, condooms, antirimpelcrèmes, tandenbleekmiddelen en puzzelboekjes worden door de Consumentenbond bestempeld als productgroepen waar vaak ongewenste abonnementen worden aangesmeerd. De ACM tikte afgelopen januari al verschillende bedrijven uit bovengenoemde branches flink op de vingers.