Twinkle | Digital Commerce

Amazon daagt Alibaba uit met Chinese Prime

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:08

Amazon confronteert Alibaba in zijn thuisland China door Prime te introduceren. Chinezen kunnen nu profiteren van gratis bezorging van miljoenen buitenlandse en lokale producten voor een vast bedrag per jaar.

Prime kost in China 388 yuan, wat met omgerekend $57 veel goedkoper is dan wat Amerikanen betalen voor een jaarabonnement ($99). Volgens Internet Retailer krijgen Chinezen enkel gratis bezorging in het pakket; diensten als Prime Video zijn niet beschikbaar.

Haken en ogen
Er zitten nog wel wat haken en ogen aan de aanval van Amazon op reus Alibaba. Zo geldt de gratis bezorging via Prime enkel voor bestellingen boven de 200 yuan (29,50 dollar) en duurt het vijf tot negen dagen tot producten uit het buitenland bij Chinese consumenten aan de deur verschijnen.

Amerikanen in China
Amazon is niet de eerste grote Amerikaanse retailer die slagen in China wil maken. Walmart is al langer aanwezig in het Aziatische land en vergrootte onlangs zijn aandeel in Alibaba-concurrent Jd.com. Alibaba probeert op zijn beurt voet aan Amerikaanse grond te krijgen, door onder andere te investeren in Amazon-uitdager Jet.com.

Amazon op Tmall
Opvallend is dat Amazon zijn eerste Chinese stapjes maakte via zijn grootste concurrent zelf; het bedrijf opende een storefront op Tmall. Hiermee leek de Amerikaan zijn zelfstandige groei in China te hebben opgegeven.