Twinkle | Digital Commerce

Winkelsluitingen dragen bij aan enorme groei online bestedingen

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:43

De online consumentenbestedingen in Nederland zijn afgelopen kwartaal enorm gegroeid, met 22 procent. Dat leert de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor. Vooral de uitgaven aan producten stegen sterk. ‘Het online kanaal profiteert van de daling in het fysieke winkelaanbod.’

Dat zegt GfK-onderzoeker Gino Thuij in reactie op de cijfers. In opdracht van Thuiswinkel.org en met sponsorgeld van PostNL heeft het bureau de online consumentenbestedingen opnieuw in kaart gebracht. Ze kwamen afgelopen kwartaal uit op 4,54 miljard euro, ruim achthonderd miljoen meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Acceleratie
De uitgaven aan diensten stegen met 15 procent, die aan producten met niet minder dan 27 procent. Steeds meer consumentenbudget verschuift naar het web, in een hoger tempo bovendien dan de afgelopen jaren het geval was. Thuij: ‘De sterke stijging van de online uitgaven aan kleding en schoenen is vooral toe te schrijven aan de recente faillissementen van een aantal grote retailers die bepalend waren in de winkelstraat. We zien dat consumenten die hier kochten, nu meer online zijn gaan shoppen.’

Van offline naar online
Behalve in fashion treedt dit effect volgens Thuij ook op in categorieën als IT en consumentenelctronica. ‘We zien enerzijds dat partijen zelf winkels sluiten en de focus verlegen naar online, zoals de Bijenkorf heeft gedaan. Anderzijds zien we dat fysieke ketens omvallen. Daar profiteert het online kanaal van.’

Boodschappen en hypotheekverzekeringen
Thuij zegt dat ook de online boodschappenverkopen bijdragen aan de sterke groei van de online bestedingen. ‘Die zitten flink in de lift, dankzij de supermarkten, maar ook dankzij maaltijdboxverstrekkers als HelloFresh en bijvoorbeeld Picnic. Aan de dienstenkant zien we dat de huizenmarkt aantrekt. En dus worden er weer meer hypotheekverzekeringen afgesloten.’

Richting 20 miljard op jaarbasis
In het afgelopen halfjaar kwamen de totale online consumentenbestedingen uit op 9,53 miljard euro, 17 procent meer dan in de eerste helft van 2015. Thuiswinkel.org verwacht dat de uitgaven op jaarbasis de 19 miljard ‘ruimschoots’ zullen passeren.

Meer informatie uit de laatste Thuiswinkel Markt Monitor vindt u hier.

NB: GfK’s Gino Thuij geeft een presentatie over deze en andere cijfers op Shopping Today, op 22 september in Utrecht.