Twinkle | Digital Commerce

Bol.com leidt nieuwe Twinkle100

2017-05-27
18021013
  • [nieuws]
  • 3:05

Bol.com is aanvoerder van de nieuwe Twinkle100, het jaarlijkse overzicht over e-commerce in Nederland. De webwinkel staat met een omzet van 730 miljoen euro bovenaan de lijst met retailers, voor wehkamp, Zalando, Coolblue en Amazon. Travix is de grootste online reisverkoper in Nederland.

De negende Twinkle100 is zojuist gepresenteerd op Shopping Today in Utrecht. De redactie brengt daarin de 200 grootste online retailers en de 30 grootste online reisverkopers in Nederland in kaart, daarbij geholpen door de Hogeschool van Amsterdam. De bedrijven op de lijst zijn gerangschikt op hun online omzet in 2015.

Retailers

Hieronder vindt u de 10 grootste online retailers in Nederland, met daarachter de omzet in miljoenen euro:

  1. bol.com                                                  730
  2. wehkamp                                                540
  3. Zalando                                                  510
  4. Coolblue                                                 377
  5. Amazon                                                 320
  6. Albert Heijn Online                                  300
  7. Van Dijk Educatie                                   185
  8. H&M                                                      160
  9. Media Markt                                           150
  10. Nextail (Blokker Holding)                         134

In de lijst met retailers staan e-commerce organisaties die tastbare producten verkopen, primair aan consumenten. Voor het eerst zijn ook bedrijven zonder Nederlandse vestiging genoteerd.

Reisverkopers

Hieronder vindt u de 5 grootste online reisverkopers in Nederland:

  1. Travix                                                        700
  2. KLM                                                          550
  3. TUI                                                            530
  4. Sundio Group                                             408
  5. Transavia                                                   300

‘De Twinkle100 is rijker dan ooit tevoren, letterlijk en figuurlijk’, zegt Arjan van Oosterhout, hoofdredacteur van Twinkle. ‘Niet alleen de allergrootste online verkopers profiteren van de aanhoudende groei van e-commerce. Ook daaronder wordt goed geboerd. Om het middensegment goed in kaart te brengen hebben we dit jaar veel aandacht besteed aan de Tweede100, de lijst met retailers die buiten de top-100 vallen. Lag de ondergrens voor opname vorig jaar nog op 1 miljoen euro, dit jaar sluit de lijst met retailers boven de 3 miljoen euro.’

De nieuwe Twinkle100 is ook rijker aan data. Dat is te danken aan een samenwerking tussen Twinkle en de Hogeschool van Amsterdam. Het Centre for Market Insights (CMI), het onderzoeksbureau van de opleiding Commerciële Economie en het lectoraat Online Ondernemen van de HvA, heeft het onafhankelijke onderzoek gecoördineerd. Studenten hebben alle websites aan een contentanalyse onderworpen, waarmee betaalmethoden, bezorgtarieven en keurmerken zijn geïnventariseerd.

MeasureWorks, SimilarWeb en Scooperz verrijkten de Twinkle100 met data over respectievelijk performance, traffic en social media. Ook is in de Twinkle100 een schat aan informatie over toeleveranciers te vinden.

De Twinkle100 is te bestellen op www.twinkle100.nl. Daar vindt u ook meer informatie over de extra dikke editie (332 pagina’s).