Twinkle | Digital Commerce

‘Walmart meldt zich voor Jet.com’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:26

Walmart heeft zijn zinnen gezet op e-commerce startup Jet.com, schrijven Amerikaanse media. Met Jet.com wil de grootste retailer ter wereld samen optrekken tegen Amazon, de grootste online retailer ter wereld.

The Wall Street Journal en persbureau Bloomberg schrijven over de acquisitieplannen. Zij baseren zich op ingewijden, die geen overnamesom noemen. De waarde van Jet.com, gespekt door investeerders, wordt door analisten op meer dan 1 miljard dollar geschat.

Walmart groeit te langzaam
Walmart kampt met teruglopende online groeicijfers. Het Amerikaanse concern draait inmiddels al negen kwartalen achter elkaar verlies met zijn e-commerce activiteiten. In het laatste gerapporteerde kwartaal groeide de webomzet met 7 procent. ‘Te langzaam’ volgens ceo Doug McMillon. Om het tij te keren wordt het assortiment op Walmart.com steeds verder uitgebreid, met dank aan externe verkopers.

Jet.com
Jet.com werkt als een marktplaats waarop andere partijen hun goederen tegen hoge kortingen kunnen slijten. Consumenten kunnen de hoogte van kortingen deels zelf bepalen, bijvoorbeeld door bestellingen te combineren of de verzender extra levertijd te gunnen.

Marc Lore
Oprichter Marc Lore verkocht Quidsi (het bedrijf achter Diapers.com en een aantal andere webshops) in 2010 voor 540 miljoen dollar aan Amazon. Vijf jaar later begon hij met Jet.com, 'one of the biggest bets in the history of online retail’ volgens Bloomberg. Jet.com concurreert primair op prijs met Amazon. Al kort na de lancering van Jet.com werd het abonnementsmodel (50 euro voor een jaar ‘entree’) geschrapt en kon iedereen kopen op de site. 

Omzetdoel
Onlangs vierde Jet.com zijn eerste verjaardag met een kortingelfdaagse. Bij die gelegenheid vertelde oprichter Lore dat Jet.com het beter doet dan verwacht. Het eerste doel, een omzet van 1 miljard dollar in het eerste jaar, werd al binnen tien maanden gehaald.