Twinkle | Digital Commerce

Hele goede reviews kosten webshops geld

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:29

Zeer positieve klantbeoordelingen leiden tot torenhoge verwachtingen, met als gevolg dat consumenten producten vaker terugsturen. Dat doet afbreuk aan de winstgevendheid van webwinkels, blijkt uit onderzoek van promovendus Alec Minnema van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG).

Zijn studie leert dat consumenten circa 25 tot 30 procent van hun online aangeschafte artikelen retourneren. Sommige webshops, Zalando bijvoorbeeld, krijgen zelfs de helft van de pakketjes weer teruggestuurd. De meeste producten gaan niet retour vanwege een defect, maar omdat het product niet aan de klantverwachtingen voldoet. Juist bij zeer positieve reviews kan een product maar moeilijk aan die verwachtingen voldoen dus, stelt Minnema met zijn medeonderzoekers vast.

Kostenpost
Volgens de onderzoekers lopen retouren flink in de papieren voor webwinkels. Zij krijgen te maken met drie soorten kosten: ‘Ten eerste de verzendkosten van minstens 5 tot 10 euro. Daarna moet een product worden gecontroleerd en opnieuw verpakt. Tenslotte wordt een product ook minder waard door die retourzendingen’, citeert CustomerFirst. Met name elektronicaproducten zien webshopeigenaren liever niet retour komen. Een teruggestuurde laptop is bijvoorbeeld al snel drie weken niet beschikbaar, waardoor de waarde afneemt. Het advies van de onderzoekers aan webwinkels luidt als volgt: ‘Zorg ervoor dat reviews een goede weergave zijn van het product. Vraag consumenten niet alleen een review achter te laten als zij tevreden zijn, maar ook als ze het product helemaal niets vonden.’

9 miljoen beoordelingen
Samen met collega’s Tammo Bijmolt van de RUG en Sonja Gensler en Thorsten Wiesel van de Universiteit van Münster bestudeerde Minnema twee jaar lang 9 miljoen beoordelingen en ruim 63.000 transacties voor meer dan 2.100 verschillende producten in de categorieën elektronica en meubilair. De resultaten van het onderzoek ‘To Keep or Not to Keep: Effects of Online Customer Reviews on Product Returns’ zijn gepubliceerd in het septembernummer van de Journal of Retailing.