Twinkle | Digital Commerce

Amazon brengt Dash-buttons naar Europa

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:47

Amazon introduceert zijn Dash-button nu ook in Europa, om te beginnen in Duitsland en Groot-Brittannië. Met deze knop, die op apparaten wordt geplakt, kan de consument automatisch een product bestellen dat in de button is geprogrammeerd.

Wasmiddel of koffiepads op? Met een druk op de knop bestel je ze bij. De button is via wifi verbonden met het thuisnetwerk en de smartphone-app van Amazon.

Handvol retailers
De Dash-button werd in maart 2015 in de VS geïntroduceerd. Een handvol retailers, waaronder PepsiCo en Procter & Gamble, sloten zich direct aan, tegen een pilot prijs van 200.000 dollar, schreef The Wall Street Journal.

Daarna volgden nieuwe partijen die 15 dollar per verkochte eigen merkbutton en 15 procent op elke Dash-verkoop aan Amazon betalen, bovenop de standaard verkoopcommissie van 8 tot 15 procent van de productprijs. Consumenten kopen de knop voor 5 dollar, maar krijgen dit geld terug als ze de knop echt gebruiken. 

Flinke uitbreiding
Het afgelopen jaar is het Dash button-programma flink uitgebreid, zegt Daniel Rausch van Amazon Dash. ‘In 2015 hadden we 29 deelnemende merken, inmiddels zijn dat er 150, verspreid over tientallen retail categorieën en duizenden merken.’ Inmiddels wordt het programma ook uitgerold in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, meldt Absatzwirtschaft.de.

Steeds populairder
In juni 2016 meldde Amazon dat Prime-klanten van Amazon de buttons in toenemende mate weten te vinden. Het totale aantal Dash-bestellingen steeg in de drie voorafgaande maanden volgens Amazon met 70 procent. Meer dan de helft van bestellingen voor populaire producten, zoals papieren schoonmaakdoekjes van Bounty, worden al gedaan via de button, beweert de pure player.

Consument gebruikt knop niet
In april 2016 concludeerde Slice Intelligence nog op basis van een eigen studie dat Amazon een te rooskleurig beeld had van de button. Minder dan de helft van de Dash-bezitters had toen sinds de introductie een order geplaatst. Daadwerkelijke gebruikers doen gemiddeld een keer in de twee maanden een bestelling, stelde het onderzoekbureau vast. Slice Intelligence noemde de button meer een marketingtool dan een echte koopknop. Retailer Seventh Generation sloot zich daar bij aan: ‘Amazon probeert dingen uit en je wilt niet de features missen die een hit blijken te zijn.’