Vier op de vijf online hotelboekingen verloopt via Booking.com en Expedia in Europa. Daarmee lijkt de online hotelbranche een duopoly te zijn geworden. Booking.com heeft zelfs 60 procent van de markt in handen.
De Europese brancheorganisatie Hotrec meldt op basis van eigen onderzoek dat de dominante positie van Expedia en Booking.com in de afgelopen jaren is vergroot, omdat de derde speler hotelportaal HRS ‘significant terrein heeft verloren’.
Duopoly naar monopoly
De online travel agency (OTA) sector bevat ongeveer 200 duizend accommodaties in Europa. Volgens Hotrec-ceo Christian de Barrin gaat de markt richting een duopoly. Misschien is een monopoly een betere omschrijving, denkt hij, omdat Booking.com bijna tweederde van de sector in handen heeft.
Laagsteprijsgarantie
Booking.com’s omstreden laagsteprijsgarantie maakte het tot vorig jaar voor partners onmogelijk om hotels elders op internet goedkoper aan te bieden. Ook Expedia legde soortgelijke afspraak vast in contracten met verkopers. Het Duitse Bundeskartellamt besloot destijds om hier verandering in te brengen. De Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderzoekt nu welke effecten de versoepeling van de ‘laagsteprijsgarantie’ door Booking.com en Expedia heeft gehad op de online reisbranche.
Internet reserveeringen is sinds jaren een marketing oorlog en helaas betalen hotels liever andere na afloop inplaats van zelf te investeren of de goede marketing partners te nemen.