Twinkle | Digital Commerce

Ontslagen bij abonnementsdienst Birchbox

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 0:56

Birchbox ontslaat 15 procent van zijn personeel om de teruglopende resultaten het hoofd te kunnen bieden. De subscription commerce service voor cosmetica heeft ook steeds minder de interesse van investeerders.

Birchbox, gewaardeerd op 485 miljoen dollar, ontving in 2014 voor het laatst groeigeld (60 miljoen dollar) voor zijn dienst. Destijds was de service een gat in de Amerikaanse markt. Tegenwoordig heeft Birchbox steeds meer concurrentie van copycats en grote cosmeticabedrijven.

Concurrentie
Eén van deze ondernemingen is Sephora, dat met Play! een eigen subscription commerce dienst startte. Voor 10 dollar per maand krijgen klanten vijf luxeproducten opgestuurd, uitgezocht rond een specifiek thema.

Birchbox
Katia Beauchamp en Hayley Barna, beiden begin dertig, richtten Birchbox in 2010 op. Abonnees betalen maandelijks 10 dollar en ze weten niet wat ze daarvoor zullen ontvangen. De studiegenoten aan Harvard verzonden al bijna 10 miljoen doosjes met inhoud van merkpartners uit de beautyindustrie. Naast abonnementsgelden verdient Birchbox tegenwoordig ook uit losse verkoop van cosmetica, onder andere in de fysieke winkel in Soho, New York.