Twinkle | Digital Commerce

Jack Ma: ‘Namaak vaak beter dan merkproducten’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:09

Het wordt voor Alibaba steeds lastiger om namaakartikelen te detecteren, aldus oprichter Jack Ma gisteren tegen investeerders in de Chinese thuishaven Hangzhou. Namaak staat niet gelijk aan inferieur, integendeel.


Op zoek naar margeverbetering hebben grote Westerse merken hun productie de afgelopen decennia massaal verhuist naar Aziatische lagelonenlanden, met name China. De fabrikanten daar zijn mettertijd steeds beter en slimmer geworden, aldus Jack Ma. Velen van hen verkopen tegenwoordig direct aan consumenten, onder andere via de marktplaatsen van Alibaba. Volgens Ma doen de namaakproducten doorgaans zeker niet onder voor ‘the real thing’.

Goedkoper én beter
Sterker: ‘Het probleem (voor merken, red.) is dat namaakproducten vandaag de dag goedkoper én beter zijn dan de echte producten, dan de echte namen’, aldus Ma. ‘Het zijn dus niet de nepproducten die hen vernietigen, het zijn de nieuwe verdienmodellen. Er worden producten gemaakt in exact dezelfde fabrieken, van exact dezelfde grondstoffen, maar dan zonder merknamen.’

'Wereldkampioen namaakbestrijding’
Volgens Ma is Alibaba nog altijd ‘wereldkampioen namaakbestrijding’, tweeduizend werknemers houden zich ermee bezig. ‘Maar we kunnen het probleem niet voor 100 procent oplossen, omdat we vechten tegen het menselijke instinct. Wel kunnen we dit probleem beter oplossen dan iedere regering, organisatie of wie dan ook ter wereld.’ Ma nodigde merken expliciet uit om samen te spannen in de strijd tegen namaak.