Twinkle | Digital Commerce

‘E-mailcampagnes retailers scoren gemiddeld laag’

2017-05-27
179101
  • [nieuws]
  • 1:22

De e-mailcampagnes van pure players en andere retailers scoren over het algemeen slechter dan die van andere branches. Vooral pure e-commerce spelers versturen jaarlijks veel e-mails naar klanten, maar die leveren in verhouding weinig klikresultaat op.

Dat blijkt uit de DDMA Nationale E-mail Benchmark 2016. De retailbranche zet flink in op e-mailcampagnes; na mediabedrijven tuigen e-commerce spelers en andere retailers (‘mixed’) respectievelijk de meeste campagnes op van alle 24 branches in het onderzoek.

Pure players
Pure players verzenden per jaar 1,7 miljard e-mails in 20.689 campagnes. De confirmed open rate (COR) van al deze e-mails is gemiddeld 19 procent, de click through rate (CTR) is slechts 2,7 procent:

Ochtend emails
Het blijkt dat veel webwinkels de vroege ochtend als moment gebruiken om e-mails naar klanten te versturen. Tussen 8:00 en 9:00 uur blijkt ook de beste tijd te zijn om dit te doen, vooral op maandag en dinsdag. Vrijdag en zondag zijn de minst gunstige dagen voor e-mails van e-commerce spelers.

Andere retailers
Andere retailers verzenden per jaar 312 miljoen e-mails in 13.011 campagnes. De COR van deze e-mails is gemiddeld 32,2 procent en daarmee een stuk hoger dan van de pure players. Ook de CTR van ‘andere retailers’ is met 4,8 procent hoger dan bij e-commerce collega’s.

Maandag
Waar pure players vooral ’s ochtends hun e-mails de deur uitdoen, wachten andere retailers tot 16:00 of 17:00 uur met verzenden. Vooral de donderdag is populair. Uit het onderzoek blijkt echter dat de maandag duidelijk het beste scoort op COR.

U vindt hier een interactieve versie van het gehele onderzoek.