Twinkle | Digital Commerce

CBS: ‘Online verkopen in april met 15 procent gestegen’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:19

De online verkopen in de Nederlandse detailhandel lagen afgelopen april 15 procent hoger dan in april vorig jaar, terwijl de omzet van de totale detailhandel (online en offline) gelijk bleef. De online groei is evenwel iets getemperd.

Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek vanochtend publiceert. De hele detailhandel heeft in april dit jaar ongeveer evenveel omgezet als vorig jaar, aldus het bureau. De afzet nam met 0,1 procent af, de prijzen bleven gelijk. Onderstaand diagram brengt de omzetontwikkeling van de Nederlandse detailhandel over de afgelopen 28 maanden in beeld:



Online groei getemperd
Van de detailhandelsomzet wordt een steeds groter deel geboekt door online verkopers; hun groei kwam uit op 14,8 procent. De groei ligt echter lager dan in het eerste kwartaal van dit jaar, toen 22 procent online groei werd bijgeschreven.






Webwinkels versus multichannelers
Het CBS onderscheidt binnen de detailhandel twee groepen online verkopers. De ‘webwinkels’, die verkoop via internet als hoofdactiviteit hebben, en de ‘multichannelers’. Voor hen is internetverkoop een nevenactiviteit. Afgelopen kwartaal zag vooral de eerste groep de omzet stijgen, met 20,7 procent. De multichannelers boekten 7,5 procent online groei.

De laatste maanden winnen de spelers die primair online verkopen terrein op de multichannel retailers, blijkt uit onderstaande grafiek:

Lokaal aanbod volstaat voor velen
Het CBS publiceerde gisteren cijfers (ook van Eurostat) over e-commerce op zijn website. Daaruit blijkt onder meer dat het leeuwendeel van de Nederlandse webshoppers genoeg heeft aan aanbieders van eigen bodem.