AO World, dat begin dit jaar in Nederland startte, heeft zijn boekjaar afgesloten met een omzet van 599,2 miljoen pond. Volgens de elektronicaverkoper groeit het bedrijf zo snel als veilig is. Door investeringen vervijfvoudigde het operationele verlies echter, tot 10,6 miljoen pond.
AO’s omzetgroei in het afgelopen boekjaar (tot en met 31 maart jl.) kwam uit op 25,7 procent (pdf), iets hoger dan die in het voorgaande boekjaar (23,8 procent, pdf). Verdere groei moet komen van een entree in de categorie computers en toebehoren, concrete landen voor verdere internationale expansie worden in het verslag niet genoemd. ‘We are growing the business as fast as we can safely’, is de boodschap.
Ao.nl
Media Markt en Coolblue kregen er afgelopen februari een concurrent bij met de start van AO in Nederland. Op Ao.nl zijn artikelen in de categorieën wassen & drogen, vaatwassers, koelen & vriezen en koken & bakken te koop. De Britse pure player bezorgt gratis, doorgaans op de dag na bestelling.
Groot nieuw magazijn
Tot dan was AO buiten zijn thuismarkt alleen in Duitsland actief. Nederlandse en Duitse klanten tekenden afgelopen boekjaar samen voor nog geen 10 procent van de omzet, maar in ons land verkocht het bedrijf maar in een klein deel van het boekjaar online. AO laat wel weten dat de eerste resultaten in ons land ‘zeer bemoedigend’ zijn. Komende herfst gaat AO’s grote nieuwe magazijn bij Keulen open, waarmee de logistieke service ook in ons land wordt verbeterd. Ook ‘neighbouring countries’ zullen daar in de toekomst vanuit worden bediend.
Customer experience
AO, omzettechnisch niet veel groter dan Coolblue, koppelt naar eigen zeggen onverslaanbare prijzen aan enorme assortimenten en uitstekende service. Het houdt van bestelling tot aflevering de regie over de customer experience (zie businessmodel).
Lees ook: Coolblue gaat zelf bezorgen (2 februari 2016)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
AO: 'Bemoedigende start in Nederland'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.