Twinkle | Digital Commerce

ACM onderzoekt betrouwbaarheid online reviews

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 0:50

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderzoekt de betrouwbaarheid van online reviews en welke invloed deze beoordelingen hebben op webverkoop. De organisatie stuurt daarvoor komende periode vragenlijsten naar zowel bedrijven als consumenten.

De ACM beroept zich op uitkomsten van internationale onderzoeken naar online reviews. Daaruit blijkt dat bedrijven uit naam van niet-bestaande consumenten online klantbeoordelingen laten plaatsen. De ACM wil nu onderzoeken of dit ook in Nederland het geval is: ‘Hierdoor worden consumenten misleid en bedrijven benadeeld’.

Vragenlijst
Bedrijven en consumenten kunnen in de periode van 21 juni tot 8 juli een vragenlijst invullen over de betrouwbaarheid van online reviews. De ACM benadert deze partijen actief, via onder andere e-mail, social media en ConsuWijzer. Zowel positieve als negatieve ervaringen zijn welkom.

De uitkomsten van het onderzoek volgen begin volgend jaar. De vragenlijst aan bedrijven vindt u hier, die van consumenten hier.