De opkomst van e-commerce stelt retailers voor enorme uitdagingen. Hun logistieke kosten zijn de afgelopen jaren de pan uit gerezen, schetst Walther Ploos van Amstel in de aanloop naar zijn presentatie op Logistiek & E-commerce. Online verkopers krijgen er maar moeilijk grip op.
‘Behalve meer snelheid wordt tegenwoordig ook steeds meer nauwkeurigheid gevraagd’, legt Ploos van Amstel uit. ‘Denk aan tijdvakleveringen. Deze uitdagingen zorgen ervoor dat er gemiddeld minder zendingen per rit meegaan’, aldus de Lector City Logistics aan de Hogeschool van Amsterdam.
Magazijnproductiviteit
De logistieke productiviteit daalt niet alleen op de last mile, ook in de magazijnen. Ploos van Amstel: ‘Bij e-commerce kun je pas wat doen als je een order binnen hebt. Het is pull, terwijl je vroeger op gezette tijden voorraad naar de winkels pushte. Je moet die processen volledig opnieuw inrichten, à la Coolblue en Picnic, of je moet heel goed gebruik maken van big data, zoals Docdata en CB doen. Dan kun je alsnog een hoge productiviteit realiseren, van negen- tot twaalfhonderd orderregels per uur. Die magazijnen zijn net diesels: eenmaal warm blijven ze draaien. Ik kom trouwens retailers tegen die trots zijn op vijftig ordergels per uur, moet je nagaan.’
Lachwekkend
E-commerce logistiek is totaal iets anders dan traditionele winkellogistiek, wil Ploos van Amstel maar zeggen: ‘V&D, Hema en legio andere partijen hebben het gecombineerd, maar zijn daarop teruggekomen. Het is op zijn minst lachwekkend om e-fulfilment er zelf even bij te doen, de kloksnelheid ligt er veel hoger en door de steeds veeleisender klanten zie je de handling-kosten exploderen. Het lukt zelfs Amazon, best in class, trouwens nog maar nauwelijks om de kosten voor fulfilment onder de 20 procent te houden.’
Integraal kijken
De lector pleit voor een integrale aanpak van e-commerce logistiek. ‘Dan praat je over voorraad, warehousing en transport, de drie pijlers van logistiek. Vroeger kon je dat in alle rust per pijler optimaliseren. Nu kom ik nog steeds van die verschillende “directoraten” tegen binnen organisaties, maar je moet echt integraal kijken, in één keer de goede keuzes maken om de cost to serve te beperken.’
Margekillers
Ploos van Amstel zal op het congres de belangrijkste margekillers in e-commerce logistiek bespreken, waarbij hij ook ingaat op de uitdagingen in b2b.
Walther Ploos van Amstel is keynote spreker tijdens Logistiek & E-commerce, op 14 juni in Van der Valk Hotel Almere. Op de congresdag, die wordt voorgezeten door radiopresentator Tom van 't Hek, verzorgen ook Frederik Nieuwenhuys van boodschappenbezorger Picnic en Oscar Diele van Flinders een keynote presentatie. Bekijk hier het programma.
Ik kan me hier helemaal bij aansluiten. Wij vertellen dit ook altijd aan potentiele klanten; doe waar je goed in bent en besteed je logistiek uit, daar ga je je geld niet mee verdienen. Toch blijft outsourcen voor een hoop bedrijven een "enge" stap. Je geeft toch je kindje in handen van een ander. Het blijkt vaak toch een te grote emotionele stap. Met als gevolg dat ze op een gegeven moment vastlopen in hun logistieke proces en de handlingkosten exploderen met vaak desastreuze gevolgen. Zie V&D, maar ook veel kleinere retailers.
V&D is niet ten onder gegaan aan een explosieve toename in de handlingskosten. Dat is te kort door de bocht en een ongeldig argument met alleen het doel om de eigen belangen in dit verhaal te benadrukken. Het is V&D simpelweg niet gelukt om in de perceptie van de klant een waardevoordeel te creeeren, oftewel het bekende "stuck-in-the-middle".
Beste Walther en Rene,
Oei, heb wel problemen met sommige statements. Wat de feiten betreft: V&D heeft in de afgelopen jaren tot aan het faillisement efulfilment uitbesteed aan Docdata. Door onvoldoende in te spelen op de commerciele ontwikkelingen in retail hebben ze de wedstrijd moeten staken. Ik word vaak geconfronteerd met de vraag: Moeten we onze e-warehousing uitbesteden of zelf doen ? Een eenduidig antwoord is hier niet op te geven. Coolblue als een mega-succesvolle omnichannel retailer doet de warehousing volledig zelf en is zelfs gestart om zelf een gedeelte van de last-mile zelf te doen. Haast copy-paste van wat Amazon al jaren aan het doen is. M.i. is de achtergrond dat ze zo hard groeien en zo hoge eisen stellen, dat ze het vooralsnog niet aan logistieke dienstverleners overlaten. Ik verwacht zeker wel, dat de logistieke dienstverleners voor e-commerce jaar na jaar beter worden en dat e-tailers en retailers hun warehousing meer en meer gaan uitbesteden, maar een eenduidige beoordeling voor zelfdoen of uitbesteden is er m.i. zeker niet. Alleen het resultaat (combi van flexibiliteit, kwaliteit en kosten) telt.
@Nando: misschien kan enige verheldering je problemen verkleinen ;-)
Walther stelt niet dat V&D (alleen) aan dure e-logistiek ten onder is gegaan. Hij noemt het als voorbeeld van een partij die logistieke stromen voor online en offline intern samenvoegde, om ze vervolgens weer uit elkaar te trekken (via Docdata).
Walther - ik sprak hem voor dit artikel - zegt ook niet dat outsourcing dé beste optie is. Hij noemt Coolblue (net als jij) en Picnic als geslaagde voorbeelden van het tegendeel. Zij hebben het voordeel dat ze online zijn 'geboren', waardoor ze volgens Walther van begin af aan bezig zijn geweest met hun grootste kostenpost: de logistiek. Voor gevestigde retailpartijen uit de winkelstraat is dit anders, schetst hij. Een holistische kijk op e-logistiek (een heel ander spel dan winkellogistiek) is nodig om de kosten beperkt te houden.
Een voordeel van E-commerce is dat de betaling vooraf gaat aan fysieke activiteiten. In andere kanalen gaat dit anders.