Jumbo heeft een nieuwe overeenkomst gesloten met de Ondernemingsvereniging Jumbo (OVJ). ‘Gezamenlijk bouwen we aan een duurzaam succesvolle toekomst’, aldus de voorman van de supermarktondernemers. Die toekomst is omnichannel.
‘De omnichannel-strategie die Jumbo omarmt, werpt duidelijk haar vruchten af’, laat voorzitter Anrico Maat namens de OVJ optekenen. ‘Dit willen we gezamenlijk verder uitbouwen met innovatieve concepten en een goede online propositie.’
Unieke stap
Het supermarktbedrijf zelf spreekt van een unieke stap in de Nederlandse franchisewereld. Ceo Frits van Eerd: ‘De foodretailbranche is een sterk concurrerende markt, waarin technologische ontwikkelingen nieuwe kansen en uitdagingen opleveren. Dit vereist dat we met de Jumbo-formule moeten blijven inspelen op de behoeftes van de klant van vandaag en morgen. Alleen zo maken we het verschil. Dit betekent ook dat de samenwerking met onze franchisenemers hierop moet aansluiten.’
Uitgangspunten
Wat de partijen afgelopen donderdag precies overeen zijn gekomen, is niet bekend. In de persverklaring gaat het vooral over uitgangspunten: ‘In de strategische samenwerkingsovereenkomst wordt benadrukt dat zowel Jumbo als de OVJ als gelijkwaardige gesprekspartners willen samenwerken binnen de Jumbo formule. Daarnaast delen zij de visie dat op basis van een omnichannel-strategie de huidige Jumbo-formule wordt doorontwikkeld richting meerdere formats.’
‘Ook is afgesproken dat de diverse Jumbo-formats door de diversiteit in kostenstructuur een eigen marge/kosten-keten kunnen hebben. Zo nodig zullen de bestaande conditiesystemen hierop worden door ontwikkeld.’
Neuzen dezelfde kant op
Duidelijk is dat de neuzen binnen de tweede supermarktketen van Nederland dezelfde kant op staan, wat bij Albert Heijn niet per se het geval is. Begin dit jaar speelde de onenigheid op bij de verdere uitrol van de Allerhande Box, die nu ook in de winkels is af te halen. Tientallen AH-franchisers verkopen buiten Ah.nl online, bijvoorbeeld via Ah-boodschappen.nl.
Handreiking
Volgens Distrifood zou de marktleider onlangs een handreiking van 4 miljoen euro hebben gedaan om het conflict met franchisers te bezweren.
Lees ook:
- Franchisers Jumbo stemmen in met thuisbezorging (17 maart 2016)
- Jumbo slijt bulkverpakkingen exclusief online (17 februari 2016)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Jumbo verstevigt omnichannel-samenwerking met franchisers
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.