Twinkle | Digital Commerce

Half miljard euro extra online omzet voor Otto

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:14

De Otto Group maakt melding van een succesvolle turnaround. De Duitse onderneming is erin geslaagd om een flinke operationele winst te draaien. De online omzet steeg met een half miljard tot 6,5 miljard euro.


Dat heeft het bedrijf zojuist laten weten. Otto’s operationele winst voor belasting (EBT) kwam uit op 187 miljoen euro, versus 44 miljoen vorig jaar, op een totale omzet van 12.104 miljoen euro. Meer dan de helft van die inkomsten kwam uit digitale verkoopactiviteiten, de rest voornamelijk uit dienstverlening.

Leeuwendeel in Duitsland
Otto’s mondiale e-commerce inkomsten groeiden met 8,8 procent. Binnen Duitsland werd een online groei van 12,3 procent genoteerd, mede door de groei van Projekt Collins en - onderdeel daarvan - ‘Zalando-concurrent’ AboutYou. Bij onze oosterburen boekte Otto met 4,6 miljard euro het leeuwendeel van zijn webomzet..

3SI
Onder de streep moest de nummer 10 van de Twinkle100 een verlies van 190 miljoen euro noteren, veroorzaakt door de slechte verkoopprestaties van de 3SI Group, ‘the only clouds on the balance sheet’. De webshops van de Franse overnameprooi staan in de etalage, maar Otto heeft al veel verlies moeten nemen. 

Core business
Al met al is de veelkoppige Otto Group tevreden over de prestaties in het afgelopen jaar, waarin meer focus kwam te liggen op de core business. Ook werd er werk gemaakt van digitale transformatie, nieuwe businessmodellen, herstructureringen en ‘rationalisatie’ van het bedrijfsportfolio.