Twinkle | Digital Commerce

Europese webshopper besteedt 1.540 euro per jaar online

2017-11-11
180101
  • 1:46

Webshoppers in Europa kochten vorig jaar samen voor 455 miljard euro aan producten en diensten online, ofwel voor 1.540 euro per persoon. Dit jaar zullen Europeanen samen voor het eerst meer dan een half biljoen euro besteden online. Maar er is nog volop ruimte voor groei.

Dat blijkt uit een presentatie van Marlene ten Ham vanochtend op de Global E-commerce Summit in Barcelona. De secretaris generaal van belangenkoepel Ecommerce Europe toonde cijfers van de gelieerde Ecommerce Foundation over online handel.

Groeitempo in regio’s
Met de genoemde 455 miljard euro lagen de Europese online bestedingen vorig jaar 13,3 procent hoger dan in 2014. Het groeitempo verschilt tussen de verschillende regio’s, zij het niet heel sterk: het lag in Oost-Europa het laagst (9,1 procent), in Zuid-Europa het hoogst (17,1 procent). West-Europa zit met 12,9 procent dicht bij het continentale gemiddelde.

Europese top 10
In onderstaande afbeelding vindt u de top 10 van Europese e-commerce landen naar bestedingen in 2015. Te zien is dat de Britten, Fransen en Duisters samen goed zijn voor ruim de helft van de taart, Nederland bezet met 16 miljard euro de 7e plek.

Naar 510 miljard euro in 2016
Voor dit lopende jaar gaat Ecommerce Europe uit van een e-commerce groei van 12,0 procent, waarmee de uitgaven op 510 miljard euro zouden uitkomen. Uit de cijferpresentatie blijkt waar er nog veel groeipotentie ligt; van de 685 miljoen Europeanen boven de 15 jaar gebruikten er vorig jaar 516 miljoen internet, maar daarvan kochten er niet meer dan 296 miljoen online. Slechts 43 procent van de Europeanen is webshopper, 57 procent nog niet.

Le’st boost cross-border e-commerce
Ecommerce Europe maakt zich sterk voor de online handel tussen de verschillende landen. ‘Let’s boost cross-border e-commerce in Europe’, vatte Ten Ham vanochtend samen. Een light-versie van het cijferrapport is kosteloos te downloaden op Ecommercewiki.org.

Morgen wordt in Barcelona een onderzoek gepresenteerd dat meer inzage biedt in de actuele status van cross-border e-commerce in Europa.

Lees ook: