Als Bol.com over twee jaar zwarte cijfers schrijft, zou dat volgens managing director Daniel Ropers ‘zeer goed’ zijn. ‘Maar het zou ook een rationele overweging kunnen zijn om nog langer verlies te accepteren.’
Dat zegt Ropers in een interview met de Belgische zakenkrant De Tijd. Kop: ‘Wij zijn niet de vijand, maar de bondgenoot van de winkelier’. Bol.com dankt veel van zijn huidige omzetgroei aan de verkoopactiviteiten van andere (web)winkeliers op zijn platform. Ook België is een belangrijke groeipijler.
Rendement
In het uitgebreide interview, waarin Ropers Bol.com vergelijkt met Alibaba, spreekt de voorman over het rendement van de Ahold-dochter. Hij zegt het heel moeilijk te vinden om puur op basis van winst een oordeel te vellen over de prestaties van een webwinkel. ‘Zalando maakt winst, is het daarom goed bezig? Moeilijk te zeggen. Winst zegt niets over wat er in zo’n bedrijf gebeurt. Wat als het economisch rationeel is om een tijd meer uit te geven dan wat je binnenkrijgt, omdat je daar op termijn de vruchten van plukt?’
‘Wij willen heel veel, heel snel doen’, gaat Ropers verder. 'Daarom zitten we goed bij Ahold, dat ons daarvoor de ruimte geeft. En reken maar dat de keten in de gaten houdt dat wat we doen op een dag ook rendeert. Wij geloven dat dat de beste weg is, niet alleen voor ons, maar voor onze klanten, partners, leveranciers en Ahold.’
Waalwijk
Belangrijke kostenpost: Bol.com bouwt momenteel een eigen distributiecentrum in Waalwijk, waarin ook pakjes van andere webwinkeliers komen te liggen. De online retailer manifesteert zich ook op het logistieke vlak meer en meer als dienstverlener. Nu al kunnen externe verkopers gebruik maken van ‘Logistiek via Bol.com’, eind dit jaar wordt onder deze noemer ook multichannel fulfilment mogelijk; verkooppartners kunnen vanuit de voorraad in Waalwijk ook orders in hun eigen shops of bij andere verkoopplatform laten verzenden.
Lees ook een interview in het jubileumnummer van Twinkle (nummer 9-2015): Daniel Ropers: ‘Het netwerkmodel is de toekomst van retail’
Eigenlijk mag je na zoveel jaren verwachten dat winstgevendheid al langer bereikt zou zijn. Ik weet het, Bol.com is een zeer klantvriendelijk bedrijf wat een enorme groei heeft laten zien. Maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Zou een verdere groei vanaf dit moment de sleutel tot winstgevendheid zijn? Ik denk het niet, de groei van de laatste jaren heeft daar immers ook niet toe geleid. Volgens mij moet je dan toch wat sleutelen aan het verdienmodel: prijs, service, assortiment, kostenniveau. Ik weet natuurlijk niet hoe ver de break-evenlijn verwijderd ligt, maar ik heb er wel vertrouwen in dat winstgevendheid niet ver weg kan liggen, mits enige aanpassingen.
Wellicht dat er toch eens gekeken moet worden hoe lang een bedrijf andere bedrijven concurrentie mag aan doen zonder dat er winst gemaakt wordt. Bijvoorbeeld door massaal de adverteren op zoekwoorden op Google moeten andere bedrijven die op die woorden willen adverteren hogere bedragen betalen. Bol neemt daar kennelijk verlies op, maar niet iedereen kan dat (onbeperkt) doen.
Jammer dat er nauwelijks kritisch naar bol.com wordt gekeken door de journalistiek.
Bol.com is een wolf in schaapskleding die zegt een partner te willen zijn van winkelier en webshop. De werkelijkheid van wat Bol pretendeert licht anders en is dat zij proberen zoveel mogelijk winkels via hun platform te laten verkopen. De winkels en webshops worden afhankelijk doordat zij gewend raken aan meer afzet. Bol.com heeft vervolgens de touwtje volledig in handen en kan op elk moment het toch al hoge percentage wat moet worden afgedragen verder verhogen.
Met de statistieken die zij vervolgens in handen hebben kunnen zij precies zien welke producten goed verkopen en gaan deze vervolgens zelf verkopen.
Bol.com kopieert de truc die Amazon al enkele jaren geleden bijvoorbeeld in Duitsland heeft ingevoerd.
Uiteindelijk worden de kosten voor 'bondgenoten' (winkels/webshops) zo hoog gemaakt dat zij met een hogere prijs moeten werken waardoor zij duurder zijn dan Bol.com die inmiddels zelf verkoopt.
De winkels en webshops die via bol.com verkopen graven hun eigen graf. Dit zal echter pas over enkele jaren zichtbaar worden zoals dit nu al zichtbaar is in Duitsland. (Diverse documantaires op zdf laten een ontluisterend beeld zien) Uiteindelijk wint het grote bedrijf en niet de kleine spelers, die kunnen vervangen worden.
Toch nog altijd nauwelijks een kritisch geluid van uit de journalistiek.
'De winkel van ons allemaal' laat me niet lachen! Bol.com is een bedrijf en geen liefdadigheidsinstelling.Uiteindelijk profiteren alleen Bol.com en de aandeelhouders.
Ik koop bijna alles via Bol.com. Niks mis mee.