Twinkle | Digital Commerce

‘Zeer goed als Bol.com over twee jaar winst maakt’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:40

Als Bol.com over twee jaar zwarte cijfers schrijft, zou dat volgens managing director Daniel Ropers ‘zeer goed’ zijn. ‘Maar het zou ook een rationele overweging kunnen zijn om nog langer verlies te accepteren.’


Dat zegt Ropers in een interview met de Belgische zakenkrant De Tijd. Kop: ‘Wij zijn niet de vijand, maar de bondgenoot van de winkelier’. Bol.com dankt veel van zijn huidige omzetgroei aan de verkoopactiviteiten van andere (web)winkeliers op zijn platform. Ook België is een belangrijke groeipijler.

Rendement
In het uitgebreide interview, waarin Ropers Bol.com vergelijkt met Alibaba, spreekt de voorman over het rendement van de Ahold-dochter. Hij zegt het heel moeilijk te vinden om puur op basis van winst een oordeel te vellen over de prestaties van een webwinkel. ‘Zalando maakt winst, is het daarom goed bezig? Moeilijk te zeggen. Winst zegt niets over wat er in zo’n bedrijf gebeurt. Wat als het economisch rationeel is om een tijd meer uit te geven dan wat je binnenkrijgt, omdat je daar op termijn de vruchten van plukt?’

‘Wij willen heel veel, heel snel doen’, gaat Ropers verder. 'Daarom zitten we goed bij Ahold, dat ons daarvoor de ruimte geeft. En reken maar dat de keten in de gaten houdt dat wat we doen op een dag ook rendeert. Wij geloven dat dat de beste weg is, niet alleen voor ons, maar voor onze klanten, partners, leveranciers en Ahold.’

Waalwijk
Belangrijke kostenpost: Bol.com bouwt momenteel een eigen distributiecentrum in Waalwijk, waarin ook pakjes van andere webwinkeliers komen te liggen. De online retailer manifesteert zich ook op het logistieke vlak meer en meer als dienstverlener. Nu al kunnen externe verkopers gebruik maken van ‘Logistiek via Bol.com’, eind dit jaar wordt onder deze noemer ook multichannel fulfilment mogelijk; verkooppartners kunnen vanuit de voorraad in Waalwijk ook orders in hun eigen shops of bij andere verkoopplatform laten verzenden.

Lees ook een interview in het jubileumnummer van Twinkle (nummer 9-2015): Daniel Ropers: ‘Het netwerkmodel is de toekomst van retail’