Net als op vele andere vlakken is Picnic in het selecteren van zijn bezorgers anders dan zijn concurrenten. ‘We rekruteren bezorgers die in de horeca werken en enorm servicegericht zijn', zegt medeoprichter Frederik Nieuwenhuys in de aanloop naar zijn presentatie tijdens Logistiek & E-commerce op 14 juni.
‘Onze bezorgers hebben een heel ander profiel dan de personen die je doorgaans als bezorger aan de deur hebt’, vertelt Nieuwenhuys. ‘Het zijn mensen die in (pilotstad, red.) Amersfoort wonen en de stad goed kennen. We laten ook vaak dezelfde bezorger bij een klant terugkeren, zo worden zij een bekend gezicht.’
Boodschappenradar
Picnic, dat onlangs werd gekroond tot Beste Startende Webwinkel van Nederland, breidde vorige maand zijn bestelapplicatie uit met een realtime ‘boodschappenradar’. Daarmee zijn de elektrische bezorgbusjes van de app only supermarkt tot op de minuut nauwkeurig te volgen.
Microplanning en realtime analytics
‘We werken continue aan het verbeteren van de voorspelbaarheid van onze bezorgoperatie’, aldus Nieuwenhuys. ‘Je kunt bijvoorbeeld de stoptijd van een chauffeur beter berekenen als je weet of het adres zich in een flat bevindt of een rijtjeshuis is, of als je weet dat een bezorger nieuw is en het systeem nog moet leren kennen. Ook moet je rekening houden met klanten die voor het eerst hebben besteld. Je hebt dan tijd nodig om eventuele vragen over Picnic te beantwoorden aan de deur. In mijn presentatie wil ik het graag hebben over deze microplanning in combinatie met realtime analytics.’
Frederik Nieuwenhuys is keynote speaker tijdens Logistiek & E-commerce op 14 juni in Van der Valk Hotel Almere. Tijdens het event, waar radiopresentator Tom van 't Hek dagvoorzitter is, verzorgen ook logistiekexpert Walther Ploos van Amstel en Oscar Diele van woonwebwinkel Flinders een keynote presentatie. Bekijk hier het programma.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Picnic: ‘Wij halen frisse bezorgers uit de horecawereld’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.