Kleertjes.com heeft in stilte een jaarabonnement geïntroduceerd voor het verzenden en retourneren van online bestelde artikelen. Voor een introductieprijs van 9,95 euro ontvangen leden hun orders een jaar lang gratis thuis.
Het abonnement - gebaseerd op Amazon Prime - biedt klanten de mogelijkheid om alle bestellingen een jaar lang gratis thuis te ontvangen, in plaats van 3,95 euro verzendkosten te betalen voor elke order. Ook is retourneren gratis (ter waarde van 6,95 euro) via PostNL of een Kiala-punt. Het abonnement gaat na de introductieperiode 14,95 euro kosten.
Geen waardebon
Leden van ‘Afkopen verzend- en retourkosten’ krijgen voor geretourneerde artikelen het aankoopbedrag op dezelfde manier teruggestort als dat zij hebben betaald. Niet-leden krijgen enkel een waardebon voor hun geretourneerde items.
Top of mind
‘Hiermee wordt de top of mind positie van Kleertjes.com bij onze klant sterk verbeterd en binden we de klant weer een stuk meer aan ons bedrijf’, aldus directeur Siad Awwad tegen Twinkle. Kleertjes.com won in maart de Thuiswinkel Awards Publieksprijs XL in de categorie Baby & Kind.
Interactief trendmagazine
Vlak daarvoor werd de website uitgebreid met een interactief trendmagazine. ‘Met dit online magazine kunnen we onze merken én de klant veel meer bieden’, aldus marketeer Nienke van Vliet. ‘Zo kunnen de merken een brand movie inzetten om hun merk onder de aandacht te brengen en kunnen wij de klant hiermee frequenter op de hoogte brengen van de nieuwste modetrends. Ook de resultaten kunnen wij door middel van een online magazine beter meten.’
Lees ook:
Abonnementsmodel als sleutel (6-4-2016)
Wettelijk gezien mag je geen waardebon geven voor geretourneerde producten.
Ik kan Kleertjes geen ongelijk geven. Hoog tijd dat de wet wordt aangepast.
Waarom dient te wet hiervoor te worden aangepast? Wanneer een artikel anders is dan verwacht dan het retour krijgen van je geld toch niet meer dan normaal?!
Het is de keuze van de klant om online te bestellen. Hij kan ook naar een stenen winkel gaan en eerst beoordelen/passen voordat hij koopt.
Verzenden kost nu eenmaal geld, een retour verwerken ook. De schade wordt enigszins beperkt met een waardebon. Omdat het aankoopbedrag alsnog bij de webwinkel besteed gaat worden.
Vreemd verhaal en even zo vreemde reactie van Martine. De wet zegt dat het gehele bedrag incl. verzendkosten (indien de gehele bestelling wordt geretourneerd) fysiek teruggestort moet worden (dus geen waardebon). Als "Kleertjes daar anders over denkt moeten ze daarover maar in discussie gaan met de wetgever, maar tot die tijd zou ik het (als e-commerce ondernemer en als consument) toch prettig vinden als ook "Kleertjes zich aan de regels houdt, al was het maar om verwarring en onzekerheid bij de online consumenten te voorkomen. Het is waar, verzenden en retourneren kost geld, maar een klant die door een slechte ervaring nooit meer bij je koopt ook en hij of zij zullen zich ook niet meer opwerpen als ambassadeurs van je bedrijf. Een "Top of mind" positie bij je klanten bereik je volgens mij met een optimale klanten service. Als je daarbij je klanten in de gelegenheid wilt stellen om lid te worden van een VIP club die extra voordelen biedt zoals "gratis verzend en retourkosten, zou ik dit voordeel ook zo aan de man brengen. Dat klinkt in mijn beleving al heel wat prettiger dan "het afkopen van".
Hoewel iedereen zich aan de wet dient te houden is het natuurlijk wel een beetje krom om voor de retourkosten te moeten betalen, zelfs als je er niets aan kan doen en de verwachte service hebt geleverd.
Heeft iemand ooit wel eens je benzine en parkeergeld terug gevraagd als je iets in de winkel ging terugbrengen, zelfs als het product al direct kapot was?
ik denk dat de schrijver van die bericht een fout heeft gemaakt mbt die tegoedbon. zonder het exact te weten denk ik dat keertjes de retourkosten die een niet lid zelf moet betalen voor retoursturen. Terug geeft aan de klant middels een tegoedbon. Daar is wettelijk niets verkeerd aan. Retourkosten hoeven namelijk niet vergoed te worden.
Volgens mij mag je de retourkosten wel ten laste laten vallen van de consument (of dat al dan niet verstandig is zal dan ook vooral worden bepaald door de brance waarin je werkzaam bent en de concurrentie). De wet zegt (voor zover mijn kennis strekt) alleen iets over de aanschafkosten.
Onze berichten hebben zich net gekruist Marcel. Maar als jou interpretatie klopt, is daar inderdaad niets mis mee.
Ik ben geen jurist maar mij lijkt het vrij logisch dat wanneer een klant geen beroep doet op zijn of haar herroepingsrecht een waardebon kan volstaan. Het enkel (willen) retourneren zegt namelijk niets over een eventuele wens van de klant de koopovereenkomst te willen ontbinden.
Dit is de situatie. Retourneren is gratis als je akkoord gaat met een tegoedbon. Wil je je geld terug, dan betaal je zelf de retourzending. Blijft niet transparant voor de klant en is vragen om veel klachten en vragen ivm onduidelijk vermeld. Kies 1 weg en probeer niet te misleiden is mijn advies.
Martine, Je hebt gelijk dat de consument de keuze kan maken door of het artikel online te bestellen of het artikel in de winkel te kopen. Daarentegen maakt de etailer kosten door het artikel te verzenden en na de retour te behandelen. Daarentegen zijn de kosten van de etailer lager dan de kosten van de retailer met een stenen winkel.
Erik, waarschijnlijk geen internetondernemer? Compleet achterhaald. Ook veel kosten, marketing, fotografie, opslag, verpakking en zo kan ik nog wel even verder gaan....
Een bezorgabonnemnt van 9,95 euro per jaar wat later 14,95 eur per jaar gaat kosten voor onbeperkt verzenden en retourneren bij PostNL of Kiala. In vergelijking met Amazon Prime, dat kost $99 per jaar! Dat is nogal even een verschil en Amazon beschikt toch over ietwat meer kritische massa en eigen logistieke faciliteiten, bezorgkluizen netwerk etc. t.o.v. Kleertjes.com
Is het geen typefout en moet het niet 9,95 euro per maand zijn?
@Frits: Geen typefout, het is echt 9,95 euro (later 14,95 euro) per jaar.
kleertjes.com is een van de eerste webwinkels die actief was in Nederland en een succes werd. Dat ze 9,95 aanbieden is een slimme zet, niet om nieuwe klanten te winnen maar de huidige klanten te voorzien in de vraag gratis te kunnen gaan retourren.
De wetgeving zegt dat als je het goed vermeld dat de retourkosten zelf betaald moeten worden door de consument, kleertjes geeft ze de optie om voor 9,95 zovaak als je wilt te retourren. Denk wel dat als zij klanten krijgen die opeens elke dag gaan bestellen en gaan retourren ze een probleem zullen krijgen met de cashflow.
En niemand heeft door dat ze met zulke acties beetje bij beetje de boel aan het slopen zijn. Het is allemaal tijdelijk geluk. Marktaandeel kopen. Kost allemaal bakken met geld en de consument ziet het als normaal. Zet zo'n abonnement gewoon tegen een fair prijs in de markt. Kostendekkend.
Een abonnement op een jaar gratis verzenden [ en retourneren] is niet nieuw. Bij de Bijenkorf heb al voor het 2e jaar een dergelijk abonnement voor 9,95 per jaar. En het werkt: heb ik de keuze om te bestellen bij de eigen webshop van een merk en de Bijenkorf heeft het kledingstuk ook: dan is de bestelling voor Bijenkorf. Voor de eigen webshop met grote interieur items denke we er ook aan.
Niet te vergeten dat het gratis verzenden bijzonder slecht is voor het milieu. Gratis op en neer zenden, lijkt me niet helmaal de bedoeling om benzine te spraren.
@Doriaan: Zou het echt minder belastend zijn als dat iedereen zelf in de auto gaat zitten om te shoppen en te retourneren dan als je dat toevoegd aan een volledig geoptimaliseerd en reeds bestaand distributieprotocol wat draait op grote volumes?