Twinkle | Digital Commerce

Facebook laat retailers verkopen via Messenger

2017-05-27
180101
  • 1:22

Retailers krijgen de mogelijkheid direct producten te verkopen via Messenger, de chatapplicatie van Facebook. ‘Voor bloemen van 1-800-Flowers hoef je dat nummer nooit meer te bellen’, aldus Mark Zuckerberg gisteren.
 
1-800-Flowers biedt Amerikanen al twintig jaar de mogelijkheid te bestellen zonder te bellen, via zijn website. Zuckerberg bedoelt dat ze voortaan Messenger niet meer af hoeven om een bos bloemen te laten bezorgen. Ook hoeven ze geen app of iets anders te downloaden.

Hoe het werkt liet hij gisteren zelf zien. Wie bijvoorbeeld de tekst ‘order white flowers’ stuurt naar 1-800-Flowers binnen Messenger, krijgt automatisch relevante opties voorgeschoteld. De gebruiker kan zijn keuze maken en laten weten waar de bloemen heen gestuurd moeten worden. Betalen gaat onder water via de creditcard.

Chatbots
Op zijn ontwikkelaarsconferentie F8 heeft Facebook gisteren (onder meer) Messenger's openstelling voor chatbots aangekondigd, nodig om het bovenstaande te faciliteren. Retailers en merken kunnen zelf zo’n stukje interactieve software bouwen, waarmee ze hun klanten direct aankopen kunnen laten doen in de Messenger-applicatie of klantvragen automatisch kunnen beantwoorden. De chatbots leunen op kunstmatige intelligentie.

Shopper aan de hand
Facebook denkt dat Messenger met zijn ruim negenhonderd miljoen gebruikers een spilfunctie kan vervullen in contacten tussen consumenten en bedrijven. Door de goede antwoorden en wedervragen te stellen, kunnen shoppers aan de hand worden genomen op hun route naar het juiste product. Naast 1-800-Flowers heeft ook kantoorartikelenmagnaat Staples al aangegeven de functionaliteit te zullen gebruiken.
 
Lees ook: