Twinkle | Digital Commerce

Zalando bijna break even buiten thuismarkt

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:10

Zalando groeide het afgelopen jaar vooral sterk in de landen buiten zijn thuismarkt Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland (DACH-landen). Deze externe regio heeft nu een aandeel van 41 procent in de totaalomzet en is bijna break even.

Dat blijkt uit het definitieve jaarrapport dat de retailer vandaag heeft gepubliceerd.

De regio waarin ook Nederland valt noteerde in 2015 een omzetstijging van 40,5 procent, uitkomend op 1,211 miljoen euro. 0,3 procent daarvan is verlies; ‘Bijna break even, benadrukt Zalando, dat de retouren meerekende in zijn jaarcijfers. De DACH-landen groeiden met 28 procent tot 1,580 miljoen euro, 6,4 procent daarvan is winst.

Verkeer van mobiel
Gemiddeld geven klanten van Zalando 67,8 euro uit per bestelling. De website werd overall 1,656 miljoen keer bezocht door onder andere 17,9 miljoen ‘actieve klanten’.  57 procent van het verkeer kwam van mobiel.

Topjaar
Het volledige boekjaar werd afgesloten met 2,958 miljoen euro, een stijging van 33,6 procent ten opzichte van 2014. De winst kwam uit op 3,6 procent, of 107,5 miljoen euro. ‘2015 was een geweldig jaar voor ons’, zei een trotse Ruben Ritter in het voorlopig cijferrapport in januari. ‘In ons eerste jaar als beursgenoteerd bedrijf hebben we een significante groei kunnen realiseren, hebben we  langetermijninvesteringen gedaan en duidelijk winst gemaakt. Dit zullen we ook aankomend jaar vasthouden’.