Zalando test een nieuwe dienst van PostNL, ‘Retour on Demand’ gedoopt. Klanten kunnen pakjes op een moment naar keuze laten ophalen door de vervoerder, meestal op de dag van ontvangst. Op dit moment is de service gratis en alleen in Amsterdam beschikbaar.
Retour on Demand, een uitbreiding van Local Express, wordt al even getest in de hoofdstad. Op basis van de positieve ervaringen van partner Zalando is besloten de proef te verlengen volgens PostNL.
Tijdvak kiezen
Zalando begeleidt consumenten die een aanschaf terug willen sturen via de website naar de pagina van Local Express. De consument kan hier kiezen uit tijdvakken van maximaal één uur tussen 08.00 en 21.00 uur. Local Express haalt het pakket op bij de consument en handelt het retourproces verder af.
Ook Londen, Keulen en Wenen
Voor Zalando is een ‘retourophaalservice’ niet nieuw. De nummer 3 van de Twinkle100 doet er ook in andere plaatsen ervaring mee op, waaronder in Londen, Keulen en Wenen. Tijdens de proefperiode in Amsterdam is de dienst gratis, het 'normale tarief' wordt niet gecommuniceerd.
Gratis? Probleem is dat de consument zoiets heel normaal gaat vinden. Vervoer kost gewoon geld. Grote webshops doen alles voor marktaandeel en kijken helemaal niet wat voor gevolgen dit heeft.
De kosten voor verzending, retour en hun kortingscoupons zit in heel veel artikelen verrekend in de te hoge adviesverkoopprijs, vaak betaal je met korting eraf nog meer als bij een webwinkel waar niet alles zogenaamd gratis is. Daarnaast beste NLérs spekt u de Duitse ipv de NL'se economie de gevolgen kunnen desastreus zijn op de lange termijn kijken wie er dan nog zo hard lacht.