De omzet van Blokker Holding neemt weer toe, maar de nummer 13 van de Twinkle100 is nog niet uit de rode cijfers. Om het tij te keren pompt het familiebedrijf meer dan 200 miljoen euro in vernieuwing.
Dat meldt het FD vanochtend. Blokker heeft de berichtgeving bevestigd, maar hoe groot het verlies is moet dit voorjaar nog blijken. De familie springt bij om de beoogde transformatie mogelijk te maken. Verder zou Blokker geld uit het bedrijf willen halen door bijvoorbeeld minder voorraad aan te houden en rekeningen later te betalen.
Investeren in winkels en webshops
Het kapitaal wordt gestoken in personele en organisatorische wijzigingen en vernieuwing van de winkels en de webshops. Volgens de nieuwe topman Casper Meijer is het te vroeg om te zeggen of met die veranderingen nieuwe ontslagen of winkelsluitingen gemoeid zijn.
Verschuiving naar online
De Blokker-omzet verschuift steeds meer naar het online kanaal, net als de branches waarin het actief is. Speelgoed was bijvoorbeeld een exponent van de online bestedingsgroei die de Thuiswinkel Markt Monitor vorig week liet zien. Internetspelers als Bol.com, Coolblue en Fonq hebben de afgelopen jaren ook marktaandeel afgepakt in productgroepen als huishoudelijke apparaten, interieurartikelen en keukengerei.
Digitale slagen met Nextail
Blokker Holding, eigenaar van ketens als Blokker, Marskramer, Bart Smit, Leenbakker en Xenos, heeft de laatste jaren al slagen gemaakt om zijn online prestaties te verbeteren. De digitale activiteiten werden gebundeld in Nextail, waar Antoine Brouwer aan het roer staat. Voor de verschillende formules werd en wordt gewerkt aan cross-channel features als click & collect, bestellen in de winkel, online voorraadinformatie, reserveermogelijkheid en dynamic pricing.
Lees ook:
- Xenos: minder winkels, meer online focus (21 januari 2016)
- Nieuw Blokker-magazijn schept ruimte voor online only (26 november 2015)
- Antoine Brouwer: ‘Alsof niemand meer in de winkel koopt!’ (Twinkle 8-2015)
200 miljoen is veel geld om extra terug te moeten verdienen......... Je wordt pas creatief als je van niets iets moet maken. Maar de tijd zal uitwijzen of dit voor Blokker een goede keuze is. Wat mij steeds opvalt is dat iedereen hoog opgeeft over omzet, dat is niet zaligmakend. Vaak stijgt de winst met minder omzet, dan wordt de boel ook meer beheersbaar, om meer omzet binnen te halen moet je meestal zoveel kosten maken, dat het per saldo meer kost dan opleverd. En Blokker heeft goede naamsbekendheid. Ik zou andere keuzes maken. Voor V&D werkte deze oplossing niet. Maar we gaan het meebeleven.