Twinkle | Digital Commerce

Belgen onderzoeken meerwaarde ‘crowd logistics’

2017-05-27
180101
  • 1:55

‘Crowd logistics’, waarbij particuliere of semiprofessionele bezorgers tegen betaling pakjes afleveren, is aan een opmars bezig. Met name in de VS zijn er veel initiatieven op dit terrein, onder ander van Amazon (Flex). Belgische marktspelers brengen de mogelijkheden nu samen in kaart.

Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) heeft gisteren het project Crowd Logistics gelanceerd om ‘de sector klaar te stomen voor deze disruptieve trend’. Tien logistieke dienstverleners en verladers nemen deel. Het zijn, in alfabetische volgorde, BD myShopi, Bringme, DHL Parcel, Dreamland, GLS, Kariboo!, Mondial Relay, Multitrans, Procter & Gamble en Trimble.

Deeleconomie
‘Bij crowd logistics bezorgen gewone burgers, individueel of collectief, pakketten in hun “normale” persoonlijke verplaatsing’, legt VIL uit op zijn website. ‘Meestal wordt hiervoor een technologisch platform of een app ingezet. Deze vorm van deeleconomie zou een potentiële oplossing kunnen zijn voor same day leveringen. Een aantal bedrijven experimenteert hiermee, sommige al in een commercieel stadium.’

Het instituut wijst onder meer op boodschappenconcept Instacart, Uber(Rush) en Amazon in de VS, op DHL in Zweden en op het Belgische Parcify. De Amerikaanse startups Deliv, waarin UPS investeert, en Postmates, dat naar Europa komt, zijn andere bekende voorbeelden van wat ook wel crowdshipping wordt genoemd.

Businessmodellen
Het VIL gaat onderzoeken via welke businessmodellen pakketbezorging door particulieren en semiprofessionals economisch haalbaar is. ‘Wat zijn de wettelijke gevolgen hiervan, onder op het gebied van productverantwoordelijkheid? Hoe valt het te integreren in de huidige bedrijfslogistiek? Wat is de meerwaarde ervan voor zowel de logistieke spelers als voor de maatschappij? Via concrete return on investment berekeningen, impactanalyses en ook praktijktesten zowel voor b2b- als b2c-toepassing zoekt het VIL de antwoorden.’

Controverse
Het instituut stelt overigens vast dat crowd logistics ‘niet zonder controverse is’, zoals andere voorbeelden uit de deeleconomie als Uber en Airbnb dat ook niet zijn. Particulieren voeren een dienst uit zonder dat zij onderworpen worden aan vergunningen, sociale regels, verzekeringen, et cetera. VIL-directeur Liesbeth Geysels laat optekenen dat de sector de ogen echter niet mag sluiten voor de ontwikkelingen. ‘Met dit project willen we ervoor zorgen dat onze bedrijven ten minste voorbereid zijn indien crowd logistics doorbreekt. We willen hen de opportuniteiten van crowd logistics aantonen, in plaats van de bedreigingen.’

Lees ook: