Zowel de Nederlandse banken als de overheid werken aan oplossingen voor online identificatie. Die oplossingen moeten goed met elkaar communiceren, vindt Thuiswinkel.org. ‘Het is onwenselijk dat webwinkeliers zich twee keer moeten aansluiten. Dat zou zorgen voor extra kosten, of erger, slecht bereik.’
Dat zei Paul Alfing, adviseur betalingsverkeer bij Thuiswinkel.org, op de tiende editie van het Online Betaal Congres. De belangenvereniging presenteerde er vanochtend een nieuw position paper over online betalen.
Metatrends
In Houten sprak Alfing over grote trends die invloed hebben op het betaalvlak, waaronder de groei van online verkopen, de deeleconomie, de convergentie van online en offline kopen en de opkomst van mondiale marktplaatsen. ‘Zij controleren de hele infrastructuur, inclusief het betalen’, aldus Alfing over de Alibaba’s en Amazon’s van deze wereld.
One-click buy
Nederlandse online retailers kunnen het bestelgemak en daarmee hun aantrekkingskracht vergroten met one-click buy. Om met één klik te kunnen kopen moeten identificatie en betaling zijn gekoppeld. In dit licht bepleit Thuiswinkel.org een integratie van betaalmethode iDeal en spin-off iDin, de online identificatieoplossing die ook wordt beheerd door Betaalvereniging Nederland. Een van de drie aanbevelingen uit de position paper: ‘Integreer de iDin identificatie/inlog met de iDeal betaaltransactie, zodat eenmalig inloggen voldoende is voor identificatie en betalen en de checkout vereenvoudigd wordt.’
Twee stelsels
Terwijl de Nederlandse banken bouwen aan iDin (Alfing: ‘Daar zijn we heel blij mee’), werkt de Nederlandse overheid aan Idensys. Onder die naam komt eID op de markt. Met het elektronische identificatiebewijs kunnen burgers straks onder andere inloggen en kopen bij webwinkels. Thuiswinkel.org pleit voor aggregatie van iDin en Idensys. Alfing vanochtend: ‘Grofweg zien we nu de ontwikkeling van twee stelels in Nederland, eentje door de banken en eentje door de overheid. Als die stelsels niet goed met elkaar communiceren, moet je je als webwinkelier bij allebei aansluiten.’ Dat is volgens de beleidsadviseur onwenselijk; het leidt tot meer kosten en minder bereik.
De position paper van Thuiswinkel.org is hier te vinden.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Banken en overheid moeten brug slaan voor one-click buy’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.