Winkeliers met een PostNL-pakketpunt maken zich zorgen over de verlaging van de vergoeding voor hun service. Per 1 juli betaalt PostNL 25 tot 40 procent minder aan een pakketpunthouder, waardoor er een aantal wellicht moet sluiten.
PostNL heeft momenteel ruim 2.500 pakketpunten bij winkeliers. De vereniging van retailers met postdiensten (VVP) is boos over het nieuwe besluit van de vervoerder. ‘Een verlaging van 25 tot 40 procent, dat kan toch niet zomaar?’, verklaart voorzitter Gerard van Wezenbeek. Hij berekende voor zijn eigen winkel dat hij per 1 juli 10 duizend euro per jaar misloopt.
Problemen in kleinere gemeenten
‘Eerst waren het de pakketbezorgers en nu zijn de winkeliers aan de beurt?’, schrijft Wezenbeek. ‘Terwijl het aantal pakketten en dus de werkzaamheden de komende jaren blijven toenemen. Een winkelier heeft dan de keuze: personeel ontslaan of zelfs helemaal stoppen als PostNL-punt. In kleinere gemeenten ontstaan dan problemen.’
Bonus wordt hoger
PostNL zegt dat de basisvergoeding voor pakketpunten gelijk wordt getrokken met die van postkantoren. ‘Maar de bonus wordt hoger’, zegt woordvoerder Hanne Kluck tegen het AD. ‘Wij moeten marktconform zijn. De bonus kan de winkelier steunen in het ondernemen.’
Concurrentiebeding
Wezenbeek zegt dat winkeliers echter bang zijn dat de service nu meer gaat kosten dan dat het oplevert. ‘We kunnen dat geld nergens terughalen’, zegt hij in het AD. ‘Het concurrentiebeding schrijft voor dat we er geen servicepunt van Kiala of DHL bij mogen hebben, terwijl dat voor de consument veel handiger zou zijn.’
De VVP pleit nu voor uitstel van de voorgenomen verlaging en ze informeert de Tweede Kamer over PostNL’s nieuwe plannen.
PostNL moet gaan innoveren ipv bezuinigen en prijsverhogingen doorvoeren.
Waarom gaan ze niet volop investeren in pakketkluizen. En dan niet alleen voor eigen gebruik, maar ook voor de andere pakketbezorgers zoals DHL, DPD, Kiala, GLS, etc. Deze tegen een vergoeding hun pakketten daar mogen achterlaten voor de consument. En als ze het helemaal goed willen doen, maken ze er direct gekoelde pakketkluizen van. Dan kunnen levensmiddelenbezorgers zoals AH, Jumbo en Picnic hun gekoelde kratten daar ook achterlaten. Iemand moet er toch een keer mee beginnen
Volgens mij doen ze er slimmer aan om hun website te optimaliseren, als het over kostenbesparing gaat.
Als ik online bestel gebeurt het me toch best vaak dat ik een paar dagen moet wachten op de levering en ik-een dag van te voren- een bericht van PostNL krijg dat ze morgen tussen xx en xx komen leveren. Ben ik niet thuis, weet ik al van te voren. Maar direct aangeven dat het pakket niet bij mij thuis, maar bij een pakketpunt geleverd moet worden, dat kan pas nádat er een bezorger aan een gesloten deur stond.
Dat kan veel handiger ingericht worden en kan PostNL heel veel geld besparen. Om een lang verhaal kort te maken: Ton heeft gelijk, PostNL moet innoveren ipv dit soort bezuinigingen doorvoeren.