Twinkle | Digital Commerce

‘PostNL dupeert pakketpunthouders met lagere vergoeding’

2017-05-27
180101
  • 1:23

Winkeliers met een PostNL-pakketpunt maken zich zorgen over de verlaging van de vergoeding voor hun service. Per 1 juli betaalt PostNL 25 tot 40 procent minder aan een pakketpunthouder, waardoor er een aantal wellicht moet sluiten.

PostNL heeft momenteel ruim 2.500 pakketpunten bij winkeliers. De vereniging van retailers met postdiensten (VVP) is boos over het nieuwe besluit van de vervoerder. ‘Een verlaging van 25 tot 40 procent, dat kan toch niet zomaar?’, verklaart voorzitter Gerard van Wezenbeek. Hij berekende voor zijn eigen winkel dat hij per 1 juli 10 duizend euro per jaar misloopt.

Problemen in kleinere gemeenten
‘Eerst waren het de pakketbezorgers en nu zijn de winkeliers aan de beurt?’, schrijft Wezenbeek. ‘Terwijl het aantal pakketten en dus de werkzaamheden de komende jaren blijven toenemen. Een winkelier heeft dan de keuze: personeel ontslaan of zelfs helemaal stoppen als PostNL-punt. In kleinere gemeenten ontstaan dan problemen.’

Bonus wordt hoger
PostNL zegt dat de basisvergoeding voor pakketpunten gelijk wordt getrokken met die van postkantoren. ‘Maar de bonus wordt hoger’, zegt woordvoerder Hanne Kluck tegen het AD. ‘Wij moeten marktconform zijn. De bonus kan de winkelier steunen in het ondernemen.’

Concurrentiebeding
Wezenbeek zegt dat winkeliers echter bang zijn dat de service nu meer gaat kosten dan dat het oplevert. ‘We kunnen dat geld nergens terughalen’, zegt hij in het AD. ‘Het concurrentiebeding schrijft voor dat we er geen servicepunt van Kiala  of DHL bij mogen hebben, terwijl dat voor de consument veel handiger zou zijn.’

De VVP pleit nu voor uitstel van de voorgenomen verlaging en ze informeert de Tweede Kamer over PostNL’s nieuwe plannen.